Acest forum foloseste cookies
Acest site foloseste cookies pentru a personaliza continutul si publicitatea, pentru a analiza traficul si pentru a oferi optiuni social media. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.

pompieri


Postează răspuns 
 
Evaluarea subiectului:
  • 8 voturi - 5 în medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Istoria pompierilor din Constanța
Autor Mesaj
Covalciuc Bogdan Offline
Administrator
********

Mesaje: 14,622
Alăturat: Aug 2010
Locatie:
Thanks: 6420
Given 19005 thank(s) in 7934 post(s)

Mesaj: #20
RE: Istoria pompierilor din Constanta
Doua fotografii inedite ...
Pompierii militari constanteni participa la operatiunile de salvare ale echipajului de pe nava cargou Sadu .
Seara zilei de 2 decembrie 1988 a fost una dintre cele mai tragice înregistrate vreodată în Constanța.
Pe o furtună năprasnică, de forţa 5 – 6, şi valuri de 6-7 metri, cargoul „Sadu” s-a scufundat aproape de capul digului de Nord al Portului Constanța.
Naufragiul s-a soldat cu moartea a 15 marinari din cei 22 membri ai echipajului.

[Imagine: 31332364506_7a1a216427_z.jpg]

[Imagine: 31332364526_a9e7b340d7_b.jpg]

Citat:Acţiuni de salvare
Pe dig au fost trimise mai multe maşini de pompieri şi autosalvării. La faţa locului au fost şi responsabilii din conducerea portului. ClC Cornel Idu, şeful Căpităniei, şi şeful Departamentului Transporturi Navale, contraamiral Gheorghe Anghelescu, au asistat la dezastru. S-a încercat să se ajungă cu scările de pe maşinile de pompieri într-o poziţie din care să fie salvaţi membrii echipajului, dar vântul puternic a făcut imposibilă o astfel de manevră. Nava fiind doar la câţiva metri de mal, cu sprijinul pompierilor, membrii echipajului au improvizat un funicular din parâmă, cu scopul de a se salva. Au fost trimise la mal doar câteva din documentele navei.

Către orele 13.30, remorcherul «Orion» s-a plasat în vântul navei «Sadu» şi s-au împuşcat consecutiv şase bandule, dintre care numai una a ajuns la nava «Sadu», dar nu s-a reuşit legarea unei parâme cu care nava să fie remorcată. Către orele 15.20, din cauză că apropierea de zona digului punea în pericol remorcherul, s-a dispus ca «Orion» să părăsească zona. Martorii oculari de la uscat au stabilit că «Sadu» s-a scufundat în jurul orelor 16.03, la aproximativ 500 metri de capul de Sud al digului. Echipajul a stat pe puntea etalon până când apa le-a ajuns la picioare. Toţi au sperat ca nava să se aşeze pe fund şi o parte din suprastructură să rămână la suprafaţă.

În ultimul moment, marinarii s-au aruncat în valuri. Şapte norocoşi au fost duşi de valuri pe stabilopozi, de unde au fost recuperaţi de pompieri. Doi dintre navigatori au avut şansa să fie apucaţi de echipamentul de salvare şi traşi din mare de soldaţii aflaţi printre stabilopozi. Alţii, care au fost în contratimp cu valurile, au fost zdrobiţi de dig sub privirile celor prezenţi pe mal. Plini de păcura care a bufnit la suprafaţă din tancurile navei, 15 dintre membrii echipajului nu s-au putut salva. Unii au fost traşi la fund de curenţii care s-au format în urma scufundării navei. Patru dintre membrii echipajului au fost daţi dispăruţi, printre aceştia se numără şi ofiţerul Dănuţ Rotaru.
SURSa : „Amintiri despre o flotă pierdută – Voiaje neterminate“, Constantin Cumpănă

Citat:1988, 2 decembrie - cargoul „Sadu“ (pavilion: România, IMO: 7642089, indicativ: YQSC, comandant: căpitan de lungă cursă Sergiu-Lucian Grigorescu, 4.737 tdw., echipaj: 22 membri, construit în anul 1976) s-a scufundat în rada exterioară a portului Constanţa, la o adâncime de circa 18 - 24 metri, lovindu-se de stabilopozii Digului de Nord (În seara zilei de 4 ianuarie 1995, în acelaşi loc s-au scufundat cargourile „Paris“ (pavilion: Malta) şi „You Xiu“ (pavilion: Hong Kong).
În dimineaţa zilei de 1 decembrie, cargoul a plecat din portul Galaţi, în balast, cu destinaţia portul Constanţa, în rada căruia a sosit şi a ancorat (în careul A, destinat navelor de transport mărfuri generale) în seara aceleiaşi zile.
Nava avea un echipaj compus din 22 membri dintre cei 28 incluşi, pentru că şase dintre aceştia (Petre Moise - şef de echipaj, Gabriel Mihalcea - ofiţer R.T.G., Gheorghe Pitorac - timonier, Tudor Zisu - marinar, Vasile Burcea - motorist, Gheorghe Cîmpeanu - brutar) au fost radiaţi încă de la plecarea din Constanţa spre Galaţi.
Ancorarea s-a efectuat cu ancora din bordul babord, cu 100 metri de lanţ, la adâncimea fundului de circa 20 metri sub chilă. Locul de ancorare a fost ales de comandantul navei, fără să fie comunicat Căpităniei Portului Constanţa, dar a fost consemnat în jurnalul de bord al navei.
Începând cu dimineaţa zilei de 2 decembrie, starea vremii s-a înrăutăţit, intensitatea vântului ajungând la forţa 5 - 6 şi valuri de 4 - 5 metri, ceea ce l-a determinat pe comandantul navei să solicite (ora 11:20) aprobarea schimbării punctului de ancorare la adăpostul digului de Nord, în partea de Sud a acestuia.
La ora 11:30 s-a primit aprobarea pentru intrarea în port şi s-au luat măsuri de pregătire a navei pentru această manevră.
La ora 12:30 s-a constatat că poziţia navei s-a schimbat, fiind cu pupa apropiată la o distanţă de circa 200 metri de Digul de Nord. În această situaţie critică, comandantul a ordonat pornirea maşinii „foarte încet înainte“ şi cârma „banda stânga“, dar motorul principal nu a pornit. A fost lansată şi ancora din tribord, timp în care s-a reuşit pornirea motorului. Au mai fost efectuate diferite încercări de îndepărtare a navei de dig, s-a ridicat ancora din babord şi s-a constatat că nici ancora din tribord nu menţinea nava într-o poziţie sigură, motiv pentru care şi aceasta a fost virată.
La ora 13:15, nava s-a izbit de stabilopozii digului, abia acum fiind transmis primul mesaj de pericol.
Loviturile repetate şi violente cu digul au provocat şapte găuri de apă în magaziile de marfă şi compartimentul maşină ale navei, precum şi inundarea acestora.
Nava s-a scufundat în intervalul 13:15 - 16:02, timp în care membrii echipajului, adunaţi pe puntea etalon, au făcut eforturi disperate să se salveze. Pe măsură ce nava se scufunda, oamenii au sărit în apă, dar 11 au murit înecaţi sau izbiţi de stabilopozii digului, iar patru au fost daţi dispăruţi şi nu au mai fost găsiţi niciodată. Numai şapte marinari au reuşit să se salveze.
După scufundarea navei şi examinarea ei de către scafandri, s-a constatat că epava este culcată pe partea tribord, fiind afundată circa 2 - 3 metri în mâl, cu prova în imediata apropiere a digului şi pupa la circa 60 - 70 metri de dig; de asemenea, elicea avea toate palele rupte şi îndoite, cârma era deformată, cauza fiind impactul cu stabilopozii digului.
Conform rezoluţiei Procuraturii Judeţene Constanţa - Secţia Maritimă şi Fluvială (15 mai 1989), după examinarea probelor administrate în timpul cercetărilor, s-a concluzionat că accidentul s-a produs din cauza organizării necorespunzătoare a serviciului de cart, lipsa de control din partea comandantului privind poziţia navei şi menţinerea punctului de ancoraj, lipsa de control a serviciilor de cart, neluarea măsurilor adecvate de punere a navei în siguranţă şi neluarea unor decizii clare şi precise din partea comandantului, nepregătirea motorului principal şi nemenţinerea acestuia în stare de funcţionare, în funcţie de condiţiile hidro-meteorologice, avizarea cu întârziere a situaţiei de pericol a navei şi solicitarea în ultimul moment a mijloacelor de salvare, când aceasta se lovea deja de stabilopozi.
Vinovaţi de producerea catastrofei au fost găsiţi răspunzători Lucian-Sergiu Grigorescu - comandantul navei, Aurel Toma - şef-mecanic, şi Dănuţ-Petruş Rotaru - ofiţer de cart. Întrucât toţi aceştia au decedat în timpul catastrofei, s-a dispus încetarea urmăririi penale.
Colectivul de anchetă al Primului-ministru Constantin Dăscălescu, condus de Procurorul General al României, Nicolae Popovici, a propus:
- avertizarea severă în faţa Biroului Executiv al Consiliului de Miniştri a şefului Departamentului Transporturilor Navale - Gheorghe Anghelescu;
- destituirea din funcţie a directorului Întreprinderii de Exploatare a Flotei Maritime Constanţa - Tănase Croitoru şi a şefului Grupului de Salvare - Dinu Bădescu;
- atenţionarea severă în faţa Biroului Executiv al Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor a comandantului unic al Portului Constanţa - Teofil Pop şi a căpitanului-şef al Căpităniei Portului Constanţa - Cornel Idu.
De asemena, conducerea Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, împreună cu cea a departamentului, urma să acţioneze pe lângă asiguratorul extern în vederea încasării sumei de circa 2,5 milioane dolari, sumă ce reprezenta valoarea de asigurare pentru navă şi echipaj.
*** Au murit 15 marinari: Sergiu-Lucian Grigorescu, 45 ani - comandant, Aurel Toma, 39 ani - şef-mecanic, Adrian Preda, 25 ani - şef-timonier, Vasile-Cristian Ceauşu, 26 ani - of. electrician, Pavel Şerban, 37 ani - lemnar bord, Laurenţiu Şeuleanu, 20 ani - marinar, Dănuţ-Traian Helici, 27 ani - ofiţer mecanic (dispărut), Iorgu-Sergiu State, 31 ani - ofiţer mecanic (dispărut), Nicola Marian, 22 ani - of. mecanic stagiar, Rotaru Dănuţ-Petruş, 32 ani - ofiţer maritim (dispărut), Nicolae Bocai, 33 ani - şef-mecanic (dispărut), Ştefan Gheorghiu, 40 ani - marinar, Marius Gîrbă, 24 ani - electrician bord, Negeatin Suliman, 30 ani - motorist, Nicola Vasile, 35 ani - bucătar.
*** Supravieţuitori: Sabin-Sorin Roibu, 34 ani - căpitan secund, Mihail Gîdei, 24 ani - ofiţer punte, Dumitru Simion, 27 ani - timonier, Valeriu Pantelimon, 43 ani - aj. of. mecanic, Artur Sahaghian, 21 ani - motorist stagiar, Cetin Gani, 22 ani - motorist, Ion Oprescu, 51 ani - strungar bord.
SURSa : „Amintiri despre o flotă pierdută – Voiaje neterminate“, Constantin Cumpănă

"Audacia Et Devotio"
Cutezanță, îndrăzneală, curaj şi devotament.
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 02-12-2021 03:08 PM de Homefire News.)
02-12-2016 11:03 AM
Citaţi acest mesaj într-un răspuns
 Thanks given by: Toni , maf150 , Baloo
{myadvertisements[zone_3]}
Postează răspuns 


Mesaje în acest subiect
RE: Istoria pompierilor din Constanta - Covalciuc Bogdan - 02-12-2016 11:03 AM

Săritură forum:



Bine ai venit, Vizitator!
Trebuie să vă înregistraţi înainte să postaţi aici.


  

Parolă
  





Ultimele subiecte
Serviciul Mobil de Urgenț...
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Astăzi 10:01 AM
» Mesaje: 757
» Vizualizări: 1029347
Ghidul carierei cadrelor ...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
Astăzi 07:28 AM
» Mesaje: 22
» Vizualizări: 25144
Normativ privind asigurar...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
Astăzi 06:32 AM
» Mesaje: 2
» Vizualizări: 5269
Volei interarme
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
Astăzi 06:03 AM
» Mesaje: 0
» Vizualizări: 4
S.P.S.U. Speed Fire Prote...
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 08:06 AM
» Mesaje: 1
» Vizualizări: 1899
S.V.S.U. Voluntari / jud....
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 08:02 AM
» Mesaje: 4
» Vizualizări: 9401
Avizier posturi scoase la...
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 07:31 AM
» Mesaje: 246
» Vizualizări: 317785
Incendii de pădure
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 07:17 AM
» Mesaje: 92
» Vizualizări: 145313
I.S.U. "Lt. Col. Dumitru ...
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 06:58 AM
» Mesaje: 75
» Vizualizări: 108109
S.P.S.U. SSG Fire& Rescue...
Ultimul mesaj a fost postat de: Homefire News
Ieri 06:41 AM
» Mesaje: 1
» Vizualizări: 40

Sustinem
semperfidelis.ro
agendapompierului.ro