9 septembrie -se împlinesc șapte ani de la moartea locotenentului Cătălin Valeriu Ispas
Citat:Au trecut şapte ani de la moartea scafandrilor Dumitru Cristian Zarafu şi Cătălin Valeriu Ispas, cel din urmă angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea"!
Cei doi au pierit în seara zilei de 9 septembrie 2010, în interiorului cargoului turcesc JMedy", scufundat la patru mile marine de Capul Tuzla.
Reamintim că, în anul 2010, pe data de 2 septembrie, nava JMedy" s-a scufundat la patru mile marine de Capul Tuzla, având 3.247 de tone fier vechi la bord. în seara zilei de 9 septembrie 2010, Dumitru Cristian Zarafu şi Cătălin Valeriu Ispas au fost văzuţi pentru ultima dată în viaţă, coborând în apă spre epava cargoului.
Pe data de 13 decembrie 2010, angajaţii firmei turceşti Aras (veniţi după fierul vechi din cargou) 1-au găsit pe locotenentul Ispas, angajat al ISU JDobrogea", aproape de sala Maşini. La câţiva metri depărtare, pe data de 23 decembrie 2010, a fost descoperit şi Zarafu.
Citat:Catalin Valeriu Ispas dat disparut in data de 09 septembrie 2010 în jurul orei 14.30 , dupa ce a executat o scufundare la nava Mendy in largul Marii Negre , era ofiter in cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Dobrogea” al Judetului Constanta avand gradul de locotenent. La solicitarea firmei Hunter’s, în baza unui contract de prestări servicii, o navă aparţinând Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) a transportat patru scafandri în larg. Aceştia urmau să filmeze epava Medy, dar din cei patru scafandri, doi nu au mai ieşit la suprafaţă . Locotenentul Ispas este nascut la 6 martie 1983 la Buzau.Absolvent al scolii Militare de Subofiteri „Pavel Zaganescu” Boldesti, la data de 01 august 2003 a fost repartizat la ISU „Dobrogea”. La 15 decembrie 2007, in urma sustinerii unui examen, a trecut in corpul ofiterilor primind gradul de sublocotenent, iar la 01 august 2010 a fost inaintat in gradul de locotenent, la termen.
La 01 august 2009, lt. Catalin Valeriu Ispas a fost incadrat la Centrul de Antrenament al Scafandrilor de Interventie al ISU „Dobrogea”, fiind brevetat ca scafandru autonom din 2006.
Catalin Ispas, condus pe ultimul drum !
Citat:Locotenentul Cătălin Valeriu Ispas, în vârstă de 27 de ani, angajat în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea", a fost condus ieri pe ultimul drum de aproape 200 de persoane. Scafandrul a fost găsit mort, de angajaţii firmei turceşti Aras, aproape de sala maşini a cargoului turcesc Medy. Locotenentul Cătălin Valeriu Isapas a dispărut în seara zilei de 9 septembrie, alături de scafandrul Cristian Zarafu, de 38 de ani, în timp ce încercau să filmeze unul dintre rezervoarele cargoului turcesc scufundat la şase mile marine de digul de larg al portului Constanţa. Trupul neînsufleţit al locotenentului Cătălin Valeriu Ispas, în vârstă de 27 de ani, angajat în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea", a fost depus ieri dimineaţă la Catedrala Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel din Constanţa. De aici, cortegiul funerar a trecut prin faţa Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, apoi a mers către casa scafandrului, de unde a plecat spre biserica din Eforie Nord.
Lăcaşul de cult s-a dovedit neîncăpător pentru cele aproape 200 de persoane care au venit să-şi ia rămas bun de la Ispas. După o slujbă care a durat câteva zeci de minute, locotenentul Cătălin Valeriu Ispas a fost înmormântat cu onoruri militare în cimitirul din Eforie. Cei care au lucrat cu fostul scafandru au numai cuvinte de laudă pentru acesta şi spun că sunt şocaţi de trecerea în nefiinţă a bărbatului.
Citat:Locotenentul Ispas este nascut la 6 martie 1983 la Buzau.Absolvent al scolii Militare de Subofiteri „Pavel Zaganescu” Boldesti, la data de 01 august 2003 a fost repartizat la ISU „Dobrogea”. La 15 decembrie 2007, in urma sustinerii unui examen, a trecut in corpul ofiterilor primind gradul de sublocotenent, iar la 01 august 2010 a fost inaintat in gradul de locotenent, la termen.
La 01 august 2009, lt. Catalin Valeriu Ispas a fost incadrat la Centrul de Antrenament al Scafandrilor de Interventie al ISU „Dobrogea”, fiind brevetat ca scafandru autonom din 2006.
In momentul in care a fost dat disparut, lt. Catalin Valeriu Ispas era in timpul liber si presta servicii de scafandru autonom pentru o societate comerciala in baza unui contract pentru care avea aprobarea inspectoratului.
Catalin Valeriu Ispas dat disparut in data de 09 septembrie 2010 în jurul orei 14.30 , dupa ce a executat o scufundare la nava Mendy in largul Marii Negre , era ofiter in cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Dobrogea” al Judetului Constanta avand gradul de locotenent. La solicitarea firmei Hunter’s, în baza unui contract de prestări servicii, o navă aparţinând Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) a transportat patru scafandri în larg. Aceştia urmau să filmeze epava Medy, dar din cei patru scafandri, doi nu au mai ieşit la suprafaţă .
După trei luni de speranţe, aşteptare şi acuzaţii, trupul unuia dintre scafandrii dispăruţi în epava Medy a fost adus la suprafaţă. Angajaţii firmei turceşti care se ocupă de scoaterea combustibilului din nava scufundată l-au găsit în sala maşinilor pe locotenetul Cătălin Ispas. Misterul morţii sale nu s-a încheiat însă o dată cu găsirea lui. Şi asta pentru că anchetatorii au descoperit că scafandrul avea în butelii suficient oxigen cât să iasă la suprafaţă. Acum, speră să îi ajute în achetă imaginile filmate de Cătălin în adâncuri, până să moară. Poate cea mai importantă probă.
Nava Opal a Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe mare este cea care a purtat pe valuri trupul scafandrului până la cheul din dana 10.
Trupul scafandrului a fost descoperit la primele ore ale dimineţii de specialiştii firmei turceşti care se ocupă de scoaterea combustibilului din tancurile navei Medy, care s-a scufundat la începutul lunii septembrie.
Rudele, prietenii şi câţiva colegi ai scafandrilor care au dispărut într-o misiune de filmare a epavei preferă acum ...tăcerea. De prea multă durere... În schimb, constatările anchetatorilor ne dau fiori. În buteliile scafandrului însă este oxigen.
Remember ...
Citat:Doi ani de la moartea scafandrilor Zarafu şi Ispas. Se caută încă vinovaţii
Pe 9 septembrie 2010, cei doi scafandri profesionişti au decedat, în condiţii încă neelucidate. Poliţia Port a deschis o anchetă, însă dosarul s-a "rătăcit" pe drumul dintre instituţii, de la poliţişti la procurori şi invers. De la tragicul incident, Agenţiei Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare a schimbat modul de instruire şi activitate al scafandrilor constănţeni.
S-au scufundat pentru o simplă filmare
Cei doi scafandri, Cristian Zarafu, de 38 de ani şi Cătălin Ispas, de 26 de ani, au coborât în adâncuri pentru a filma epava navei Medy, scufundată cu o săptămână înainte, pe 1 septembrie 2010. Ulterior s-a stabilit că scafandrii nu aveau avizele necesare scufundării. Cei doi nu au mai ieşit la suprafaţă, fiind găsiţi fără suflare abia după trei luni. Cătălin Ispas a fost găsit pe data de 13 decembrie 2010, iar colegul său, pe 23 decembrie.
Ancheta bate pasul pe loc
Poliţiştii au deschis o anchetă încă din 2010 pentru a se stabili ce s-a întâmplat de fapt cu cei doi scafandri, care erau profesionişti. Inexplicabil este faptul că, după expertiza medico-legală, s-a constatat faptul că scafandrul Cătălin Ispas a murit înecat. Se ridică însă unele semne de întrebare pentru că în butelia găsită asupra sa se mai afla oxigen, suficient pentru a-l aduce la suprafaţă.
Îndoieli există pentru toată lumea, însă, din câte se pare, oamenii legii nu au reuşit să desluşească tragicul eveniment. De acum doi ani şi până în prezent, nu am avut niciun răspuns şi niciun rezultat.
Se bat cap în cap
De la doi ani de la incident, informaţiile sunt foarte puţine. La biroul de Investigaţii Criminale din cadrul Poliţiei Transporturi Maritime ni s-a răspuns scurt: "Vă rog să vă adresaţi Parchetului, ei vă pot da informaţii cu privire la dosar". Contactând persoane avizate de la Parchet, ni s-a spus că "dosarul este în lucru la Poliţie". "Efectiv, dosarul se află la ei şi ei ştiu exact ce au în dosar şi ce nu au. Cum aş putea eu, ca şi procuror, să vă spun lucruri care sunt în dosar, când dosarul nici nu este la mine?", ne-a declarat un reprezentant al Parchetului.
Moartea lor nu a fost în van
Se pare însă că tragicul accident nu a trecut fără urmări în ceea ce priveşte funcţionarea unor instituţii ale statului. Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare a luat mai multe măsuri şi a schimbat regulamentele privind desfăşurarea activităţii scafandrilor după incident. "De atunci s-a refăcut tot ce a însemnat proceduri şi de asemenea sistemul de atribuire a licenţelor de funcţionare la scafandrii", a precizat, pentru "Cuget Liber", Dan Voicu, director ARSVOM.
Ceremonie de comemorare
Cătălin Ispas a fost angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa. De aceea, el le va rămâne mereu în mintea colegilor, care îi vor aduce cunune de flori la mormânt.
"Cătălin Ispas va fi comemorat, pentru că a fost foarte apreciat şi foarte respectat de colegi, a avut o amprentă pe activitatea scafandrilor constănţeni, a fost un bun profesionist. În cadrul activităţilor de 13 septembrie, una dintre acţiuni va fi comemorarea colegilor noştri. Se va face curăţenie la mormânt, se vor aprinde lumânări şi se vor depune coroane", a declarat Paula Anghel, purtător de cuvânt al ISU Dobrogea.
Citat:Condamnare cu suspendare pentru moartea scafandrilor Ispas şi Zarafu
Trei ani de închisoare cu suspendare şi plata a aproape 300.000 de euro, aceasta este pedeapsa hotărâtă de Judecătoria Constanţa pentru Jorj Unciuleanu. El a fost condamnat, în primă instanţă, pentru ucidere din culpă, ca urmare a decesului scafandrilor Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu în data de 9 septembrie 2010, când s-au scufundat la epava navei Medy. În plus, Jorj Unciuleanu şi firma sa, S.C. Hunters Company S.R.L., trebuie să plătească suma în valoare de 285.182,52 euro şi 16.220 de lei. În acest scop, a fost pus sechestru pe mai multe loturi de teren, în suprafaţă totală de 90.000 mp, situate în extravilanul localităţii Agigea, dar şi pe un alt teren, de 126 mp, şi pe imobilul construit pe acesta. Decizia nu este definitivă, putând fi atacată cu apel în 10 zile de la comunicare.
Jorj Unciuleanu a fost trimis în judecată în anul 2013, la aproximativ trei ani de la moartea celor doi scafandri care s-au scufundat pentru a inspecta epava navei Medy. Anchetatorii au stabilit că Unciuleanu, în calitate de director salvări, nu a luat măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă pentru scufundarea desfăşurată la data de 9 septembrie 2010 de către Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu. Astfel, acesta era suspectat că nu a asigurat planificarea şi organizarea corespunzătoare a activităţii de scufundare. La ordinul său, Ispas şi Zarafu au intrat în interiorul epavei scufundate a navei Medy şi în sala motoare. Unciuleanu a omis să verifice mai multe detalii ce au dus la producerea tragediei.
La jumătatea lunii decembrie 2010, după trei luni de la moartea scafandrilor, a fost găsit trupul lui Cătălin Ispas şi adus la suprafaţă. După două săptămâni, scafandrii turci care au coborât în adâncuri în zona epavei Medy au recuperat şi cadavrul lui Cristian Zarafu.
Citat:Rugă
Hăule, ce tare baţi
prin pereţii mei crăpaţi -
m-ai văzut mai mic şi trist,
m-ai văzut mai pesimist...
Vino rana de-mi alină
cu perdeaua ta cea fină.
Zbori prin lumi caricaturi,
prin noianuri de curburi.
Treci oceane cianurate
cu trăiri învolburate.
Fă un salt până la cer
să treci podul de cancer.
Sari pe-un bolovan de puf,
prin călduri si prin zăduf.
Ţese-o lacrimă din tine
să ajungă pan' la mine.
Şi când m-oi vedea surpat,
hăule, căzut la pat,
să-mi aduci apă de sus
până n-oi fi cel mai dus.
Hăule, pe unde baţi
când pereţi-mi sunt sudaţi
şi ermetic capturat
în minele surogat?
Am ajuns la concluzia că speranţa este ultima pierdere umană, deoarece fiecare muritor speră, până în ultima clipă, că el va fi veşnic, ca o va păcăli pe doamna în negru! Din păcate, nimeni nu a reuşit s-o păcălească! În faţa ei mergem singuri, chiar dacă suntem înconjuraţi de cei dragi, pentru a da socoteala propriei noastre conştiinţe, doamna în negru nefiind decât oglinda în care ne privim pentru ultima dată de pe acest tărâm. Odihneste-te in pace Catalin ! Respect !.....si suntem datori sa nu uitam !
Requiescat in Pacem !
"Audacia Et Devotio" Cutezanță, îndrăzneală, curaj şi devotament.
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 09-09-2019 09:28 AM de Covalciuc Bogdan.)