Incendiile la autoturisme pot apărea în mai multe situații : când vehiculul este condus, când este parcat și oprit sau ca urmare a unui accident care compromite unul dintre sistemele vehiculului sau încărcătura.
Masurile de siguranță la incendiile de vehicule sunt aceleași ca pentru toate incendiile: 1. Siguranța zonei 2. Siguranța echipajului de intervenție 3. Stingerea
Înainte de începerea operațiunii de stingere , trebuie să ținem cont de câteva aspecte : 1. Poziționarea autospecialei – poziționați autospeciala la minimum 30 de m de atovehiculul incendiat , în direcția opusă vântului , ”deasupra” incendiului dacă drumul este înclinat și în așa fel încât să protejeze echipajul și zona de intervenție de traficul în desfășurare .
:fire:Dacă autovehiculul incendiat se află pe o autostradă sau pe marginea drumului, autospeciala de intervenție trebuie să se poziționeze în diagonală, blocând banda pe care se află autovehiculul și cel puțin următoarea bandă adiacentă, creând o „zonă de siguranță” care să-i protejeze pe pompieri. În cazul autospecialelor echipate cu panou de comandă pentru pompe montat lateral, autospeciala trebuie să fie poziționată astfel încât panoul pompei să fie situat în partea din aval a incidentului, protejând operatorul pompei de trafic.
2. Recunoașterea – identificați principalele pericole de la locul incendiului înainte de a executa alte operațiuni .
În interiorul autovehiculului sunt pasageri?
Există ocupanți răniți care au ieșit deja din vehicul?
Atenție! ”Spectatorii” trebuie să fie îndepărtați din zonă, inclusiv proprietarul și ocupanții autovehiculului.
Ce intensitate are incendiul?
Câți ani are autovehiculul? Autovehiculele construite în 2010 nu prezintă aceleași pericole ca un vehicul construit în 2020.
Ce strategie ofensivă de stingere a incendiilor va fi folosită?
Sunt necesare resurse de stingere suplimentare?
Obțineți o vedere la 360 de grade asupra incendiului.
Determinați tipul de combustibil al vehiculului (benzină, propan, hidrogen, motorină etc.). 3. Taficul rutier – purtati echipamentul de protectie complet , benzile reflectorizante ale acestuia ajuta sa fiti mai usor de identificat pentru soferii din trafic . Evitati sa va concentrati doar pe stingerea incendiului si aveti grija si la traficul rutier dacă nu a fost intrerupt . La nevoie cereti sprijin din partea politiei . 4. Stingerea incendiului
Incendiile auto au potențialul de a răni grav pompierii. Dacă nu există niciun pericol pentru pasageri (de fapt, toți ocupanții sunt în afara vehiculului), incendiul trebuie atacat ținând cont de existenta mai multor pericole . Folosiți echipamentul de protectie complet , inclusiv aparatul de respirat . Un incendiu de autovehicul este un INCENDIU complex, arderea plasticului si a altor componente degaja fum toxic si particule cancerigene .
Identificați marca , modelul , tipul combustibilui , vechimea autovehicului si locul incendiului : compartimentul motor , habitaclu , portbagaj sau complet Atacați incendiu la un unghi de 45 de grade fața de colțul autoturismului pentru a fi protejat de posibilele explozii ale amortizoarelor capotei , portbagajului sau a anvelopelor.
Daca este posibil , securizați autovehicului impotriva deplasarii.
ÎIncepeți operațiunea de stingere de la o distanta sigură folosint un jet de apă compact . Stingeți în primă fază focarele de sub autovehicul. Direcționand jetul de apă în partea inferioră se obține o răcire eficientă a rezervorului de combustibil și a conductelor acestuia care sunt de regulă din Polietilenă de înaltă densitate ( HDPE ) . La fel ca toate materialele plastice, Polietilena se topește la temperaturi foarte scăzute ( 220 ~ 260 ℃ )rezultant o scurgere considerabilă de combustibil sub autovehiculul în flacări deci un pericol suplimentar. Urmariți în permanență posibilele scurgeri și dacă este nevoie folosiți și spumă pentru stingere .
ATENTIE ! NU BĂGAȚI APĂ ÎN REZERVORUL DE COMBUSTIBIL !
Răciți anvelopele pentru a reduce riscul de explozie .
Dupa lichidarea focarelor de sub autovehicul se poate avansa in siguranta spre autovehicul .
Răciti stalpii A ,B C si D unde de obicei exista buteliile airbag-urilor sau amortizoarele cu gaz ale portbagajului , care pot exploda .
:firee parcurs ce avansați spre incendiu , treceti la un jet pulverizat pentru a acoperii o suprafata mai mare si a avea un efect mai bun de stingere , dar si o protecție mai bună la adapostul jetului de apa .
După stingerea incendiului din habitaclu , deschideti capota si portbagajul pentru a identifica alte focare ascunse.
La majoritatea incendiilor , cablul de deschidere a capotei se deterioreaza si deschiderea acesteia devine dificila .Acționați cu jetul de apa asupra compartimentului motor ( inainte de a deschide capota ) reducand riscul de explozie al amortizoarelor capotei. Puteți face acest lucru folosind un jet compact care va ricosa din asfalt in compartimentul motor . Se mai poate actiona pe la rotile din fața , prin grila motorului sau pe la faruri daca s-au topit.
Incendiu se mai poate manifesta în portbagajul unui vehicul si poate prezenta pericole necunoscute . Identificati daca exista substante periculoase sau care este natura marfurilor transportate in cazut camionetelor sau autocamioanelor.
Incendiile din portbagaj pot fi stinse în mai multe moduri: daca nu se poate deschide portbagajul , puteți direcționați jetul prin bancheta din spate dacă acesta a fost arsa sau indepartati una din lampile spate si actionati prin spatiu creat .
"Audacia Et Devotio" Cutezanță, îndrăzneală, curaj şi devotament.
Stingerea incendiilor la autoturisme cu componente fabricate din magneziu
Citat:Multe dintre incendiile la care intervin pompierii sunt incendii la autoturisme , care în ultima vreme necesită o atenție tot mai mare .
Pentru a reduce din greutatea autoturismelor , multe componente sunt fabricate din magneziu ( clasa D de incendiu ) .
Magneziul este un material atractiv pentru industria de autovehicule, în primul rând datorită faptului că acesta este cu 36% mai uşor decât aluminiul şi cu 75% mai uşor ca oţelul . În stare aliată, magneziul are cel mai mare raport rezistenţă/masă, dintre toate metalele structurale . Desigur, costul magneziului şi aliajelor sale este unul din factorii care limitează utilizarea acestora pe scară largă (costul Mg este de 3,5-6ori mai mare ca al oţelului şi de 1,7-2,8 ori mai mare ca al aluminiului). Cateva componente auto care contin magneziu sau aliaje de magneziu :
cadre de scaune
coloane de volan
suporti motor
structura usi
componente ale motorului si caroseriei
capace de chiulasa
suporti pentru pedale
blocuri motor
galerie de admisie
transmisii
Aprinderea unei structuri solide de magneziu, spre deosebire de așchii de magneziu, necesită multă energie. Odată aprins, totuși, arde la o temperatură foarte ridicată, semnificativ peste 2700 °C. Acest lucru este suficient nu numai pentru a topi oțelul, aluminiul și fierul, ci și pentru a descompune apa în elementele sale de bază: oxigen și hidrogen. Hidrogenul este un gaz foarte inflamabil. Atunci când este expus la arderea magneziului, gazul se aprinde, înfuriind și mai mult focul, făcând incendiile de magneziu foarte greu de stins cu o cantitate insuficientă de apă . În plus, stingătoarele obișnuite cu dioxid de carbon (CO2) vor reacționa, de asemenea, violent.
Incendiile din metale combustibile sunt cunoscute ca incendii de clasa D. Cel mai bun mod de a stinge un foc de clasa D, cum ar fi un foc de magneziu, este cu nisip sau alte pulberi uscate. Există stingătoare de incendiu de clasa D, dar acestea sunt ineficiente pentru toate celelalte clase de incendii și, prin urmare, nu sunt transportate frecvent sau în cantități mari de departamentele de pompieri.
SURSA info : https://hooniverse.com Interventii la autoturisme cu componente din magenziu
Citat:Proprietati Magneziu :
Temperatura de autoaprindere 600-650 °C.
Punctul de topire 651 °C ,
Temperatura de ardere , aprox 3000 °C
ATENȚIE! Când intervin la astfel de incendii , pompierii trebuie, obligatoriu, să poarte echipamentul individual de protectie complet , inclusiv aparatul de respirat cu aer comprimat . Fumul degajat de arderea magenzului este foarte toxic și periculos existând pericol foarte mare de explozie .
Citat:Când este încălzit, magneziul se aprinde și arde cu o lumină albă intensă și eliberează cantități extreme de căldură. Majoritatea incendiilor de magneziu nu pot fi stinse cu apă, deoarece Magneziul reacționează cu molecula de oxigen din apă pentru a forma oxid de magneziu și acesta eliberează hidrogen pur care arde foarte bine in prezenta oxigenului.
După cum știm, apa își extinde de 1700 de ori volumul pe măsură ce este transformată în abur, acest lucru face ca molecula de apă să fie mult mai mică, iar căldura intensă a magneziului le descompune înainte ca acestea să poată răci efectiv căldura. Când sunt descompuse, aceste molecule formează cantități extreme de hidrogen gazos, care este foarte exploziv. Aceste explozii de hidrogen sunt apoi susținute de oxigen, făcându-le și mai intense și pur și simplu provoacă stropirea metalului topit, aruncând micile bucăți de metal topit în toate direcțiile.
Conform ISU 01 Clasa D reprezinta Incendiile de metale , precum aluminiu, zinc, magneziu. Toxice prin inhalare, înghiţire sau prin simplu contact, arderea lor este, în general, violentă şi foarte luminoasă. Majoritatea acestor metale reacţionează violent în contact cu apa, ducând la degajarea de hidrogen, ceea ce creează un risc suplimentar de explozie. Unele dintre ele, precum magneziu, potasiu sau fosforul alb, se pot aprinde spontan în prezenţa aerului, chiar exploda. Altele, precum aluminiul de exemplu, pot să de inflameze sau să explodeze dar doar dacă sunt sub formă de pulbere sau granule. La aceste incendii nu trebuie, în nici un caz, să se acţioneze la stingere cu apă sau cu spumă. Singurele modalităţi de stingere sunt bazate pe utilizarea nisipului uscat sau a cimentului.
Cum stingi un incendiu de magneziu?
Citat:Magneziul este unul dintre puținele metale care pot lua foc. Un metal cu aspect argintiu foarte reactiv, care arde cu o lumină puternică și generează o cantitate apreciabilă de căldură. Deci, dacă te trezești într-o situație în care magneziul a luat foc, ce ar trebui să faci? Iată tot ce trebuie să știi.
Puteți stinge un incendiu cu magneziu, dacă sunteți instruit și încrezător în acest sens, folosind un stingător de incendiu de clasa D, care este special conceput pentru a stinge incendiile de metal inflamabil.
Citat:Magneziul are un punct de aprindere foarte scăzut și este un element foarte reactiv .
Ractivitatea magneziului se explică prin structura sa atomică care face ușor ca elementul să accepte o pereche de electroni (cum ar fi cei furnizați de oxigen atunci când este redus în ioni).
Această reacție Mg ( Magneziu ) + O ( Oxigen ) = MgO ( Oxid de magneziu ) este extrem de puternică și rapidă și extrem de exotermică (eliberează destul de multă lumină strălucitoare, pe care vă puteți aminti de la lecțiile de chimie din liceu).
În mod ciudat, produsul finit al oxidului de magneziu este destul de util și poate fi folosit în antiacide , precum și pentru a oferi un efect laxativ ușor.
Cu toate acestea, deoarece reacția este puternic exotermă (adică eliberează cantități uriașe de căldură). Focurile de magneziu se pot răspândi foarte repede la orice în jurul lor.
Totuși, cea mai mare problemă este că nu poți stinge un foc de magneziu cu apă, de fapt, este extrem de periculos să faci asta.
Citat:Apa, de fapt, reacționează cu magneziul la temperatura camerei, deși o face atât de lent încât nu îl veți observa cu adevărat decât dacă permiteți cantități mari de magneziu umed să stea într-un spațiu închis, caz în care lucrurile vor deveni în cele din urmă explozive.
Magneziul reacționează cu molecula de oxigen din apă pentru a forma oxid de magneziu și care eliberează hidrogen pur.
Așadar, orice ai face, în cazul unui incendiu cu magneziu nu folosești apă, lucrurile nu se vor termina bine dacă o faci. Nu utiliza stingatoare cu CO2. Acest gaz poate deveni, de asemenea, un agent oxidant combustiv și poate face ca reacția să devină violentă.
Citat:Nu priviți direct în focul de magneziu pentru perioade lungi de timp. Lumina intensă de la aceste incendii este aproape aceeași cu cea văzută de la un sudor cu arc. Focul este de multe ori mai strălucitor decât soarele la distanță normală. Vă rugăm să luați acest lucru în serios, orbirea fulgerătoare este foarte neplăcută, parcă aveți nisip sub pleoape. O privire rapidă de una sau două secunde la fiecare câteva minute pare să fie în regulă. Acesta poate fi extins ușor dacă aveți ochelari de sudură sau o mască de sudare cu arc.
Dacă suferiți de orbire fulgerătoare, consultați imediat un medic
Citat:Echipamentul de stingere a incendiilor nu va proteja, în totalitate, un pompier de un incendiu de magneziu. Scânteile au aproximativ 5400 de grade și, asemenea scânteilor de sudură, se vor aduna în ridurile echipamentului și se vor arde până la piele înainte de a se răci.
Un incendiu de clasa D este unul care implică metale combustibile sau aliaje de metale combustibile.
Pentru stingerea incendiilor de clasa D (Aluminiu, Potasiu, Magneziu, Sodiu, Litiu, Calciu, Zinc)se folosesc tipuri de stingătoare de incendiu de clasa D care sunt incarcate cu agenti de stigere ( CERTIFICATI pe teritoriul Romaniei și UE) - Pulvex D7000 pulbere pentru clasa de incendiu D (Melamin f.g. si Quartz -SiO2 )
LINK /https://img1.wsimg.com
- Favorit M pulbere pentru clasa de incendiu D ( sodium chloride)
LINK /https://survitecgroup.com Concluzie : Nu trebuie sa lipseasca din dotarea pompierilor, care intervin la stingerea incendiilor de autoturisme , stingatoarele de incendiu de clasa D. Cel mai ușor de procurat sunt stingatoarele portabile cu pulbere TIP D Model P 9 D Victoria ( stingatoare produse in Romania)
"Audacia Et Devotio" Cutezanță, îndrăzneală, curaj şi devotament.
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 08-12-2023 08:35 PM de Homefire News.)
Citat:Pompierilor le place să testeze noi tactici și tehnici , dar unele metode pur și simplu nu abordează problema cheie legată de incendiile la vehicule electrice .
Odată cu sosirea vehiculelor electrice (EV) au apărut diferite produse pentru a „rezolva” problema stingerii unui incendiu izbucnit la bateria de tracțiune .
Deși pot exista câteva beneficii pentru unele dintre aceste produse, în general, majoritatea nu reușesc să abordeze problema asociată cu un eveniment de “thermal runaway ” ( supraîncălzirea celulelor ) la pachetul de baterii litiu-ion .Iată ce trebuie să știți despre “thermal runaway ” instrumentele și tacticile care vor duce la bun sfârșit treaba – sau cel puțin vor ajuta. ÎNȚELEGEREA FENOMENULUI DE ” SUPRAÎNCĂLZIRE A CELULELOR”
O baterie de înaltă tensiune este formată din mai multe celule împachetate strâns împreună într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. Când o singură celulă eșuează, este în esență un mic exploziv care produce o cantitate enormă de gaz și căldură (650 grade celsius ) în zecimi de secundă. Eșecul este o reacție chimică exotermă care nu necesită oxigen din atmosferă pentru a se susține. Căldura eliberată de fiecare celulă individuală este transferată către celulele învecinate, ceea ce face ca și ele să eșueze. Singura cale de a limita sau oprii propagarea , este de a răcii celulele supraincălzite .
Având în vedere acest lucru, ce utilaje și substante de stingere folosesc pompierii ? 1 .SPUMA MECANICĂ
Spuma mecanică funcționează prin crearea unei pături pentru a sufoca focul. Multe tipuri de spume au proprietăți care răcesc zona înconjurătoare, ajutând apa să absoarbă căldura. Din păcate, refularea spumei pe celulele defectate este dificilă, dacă nu imposibilă, deoarece fenomenul de supraincălzire a celulelor are loc într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. În plus, chiar dacă ar fi posibil să introduceți spuma în interiorul cutiei și să inundați zona , scopul principal al spumei este de obicei să izoleze arderea de oxigenul atmosferic , dar o celulă de baterie cu litiu-ion nu are nevoie de oxigen extern pentru a arde. În consecință, spuma este ineficientă pentru a opri supraincălzirea celulelor. 2 .Stingător pentru CLASA D de incendiu
Stingătoarele de clasa D conțin o pulbere care este concepută pentru a stinge incendiile de metale combustibile. Deși sunt numite celule de baterie litiu-ion, celulele nu conțin litiu metal solid, ceea ce face ca stingătorul să fie ineficient. De asemenea, nu există o modalitate ușoară de a refula pulberea din stingător direct pe celulele supraincalzire , din cauza construcției cutiei in care se afla acestea .
3 .ȚEAVA DE STINGERE CU DIUZE
Aceste diuze sunt proiectate special pentru a aluneca sub un vehicul și pentru a pulveriza apă rece în partea de jos a cutiei bateriei. Apa este menită să răcească carcasa bateriei care prin transfer termic preia din căldura celulelor și le oprește supraîncălzirea . Din păcate, stingerea unui incendiu în bateria de înaltă tensiune necesită un volum mare și susținut de apă și un timp de intervenție îndelungat ( de la 10 minute la cateva ore ) . Aceste duze ajută la dispersarea jetului de apa pe o porțiune mai mare , lucru destul de greu de obținut cu ajutorul unei țevi de refulare clasice care are nevoie ca , și autoturismul să fie ridicat și înclinat în vederea refulării apei pe carcasa bateriei din podea.
Din cauza design-ului structurii bateriei și a numeroaselor straturi dintre partea inferioară a vehiculului , racirea celulelor afectate este destul de grea și de durată .In mod ideal , daca in urma unui șoc mecanic , carcasa bateriei este străpunsă și se formează o perforatie , apa ar putea fi introdusă direct in interiorul carcasei și ar ajunge la celulele afectate
4. Patura antifoc
O pătură de foc este folosită în mod tradițional pentru a sufoca un foc și a-l izola de oxigen. Și după cum am menționat, un incendiu de baterii litiu-ion nu are nevoie de oxigen din atmosferă pentru a arde, așa că încercarea de a sufoca focul va fi ineficientă. Cu toate acestea, păturile de incendiu ar putea fi folosite pentru a ține focul izolat si pentru protecția vecinătăților . Un cuvânt de precauție, totuși: celulele bateriei degajă gaze nocive și inflamabile (hidrogen, fluorură de hidrogen) care ar putea rămâne prinse sub pătură. Scoaterea păturii poate provoca o răbufnire sau chiar o explozie atunci când gazele sunt eliberate. Expunerea la fluorură de hidrogen poate provoca leziuni permanente ale plămânilor și ochilor pompierilor. Purtați întotdeauna Echipamentul de protecție individual adecvat atunci când sunteți în preajma oricărui foc.
LINK https://forum.pompierii.info 5. Dispozitivele de perforare
Dispozitivele de perforare sunt concepute pentru a perfora cutia bateriei în efortul de a furniza cantități mari de apă în interiorul carcasei pentru a răci celulele bateriei. Această soluție este periculoasă din cauza riscului de electrocutare. De asemenea , pentru a folosi aceste unelte , este necesară o apropiere foarte mare de autoturism ,existând pericolul de a fi surprins de flăcările tip ” jet ” care pot izbucni în cateva secunde de la producerea incendiului.
Există, de asemenea, posibilitatea de a provoca defectarea mai multor celule de baterie prin zdrobirea acestora sau scurtcircuitarea componentelor electrice din interiorul cutiei , mai ales dacă lancea străpunge compartimentul greșit și inundă o zonă neafectată, ar putea crea noi focare de incendiu . O altă ipoteză este momentul in care intr-un incendiu de autoturism electric , bateria de tractiune nu este afectată și ard doar componentele din interiorul autoturismului , iar echipajele de intervenție nu cunosc semnele care indică arderea bateriei și hotărăsc să folosească aceste tehnici , moment in care prin străpungerea unei baterii complet ” sănătoase ” să ducă la aprinderea acesteia si astfel crearea unui nou focar mult mai greu de stins de această dată . 5.1.MURER E-Extinguishing Lance - sistem de stingere a incendiilor la bateriile autovehiculelor electrice
Vehiculul care arde este stins cu apă, spumă sau agent de umectare Dacă există indicii de incendiu a bateriei, se folosește Lancea de stingere MURER E-Extinguishing prin introducerea vârfului lancei direct în baterie. Astfel un incendiu poate fi stins rapid și eficient. Tubul prelungitor corespunzător este montat pe lancea de stingere E în funcție de situație și un furtun D este conectat la cupla autospecialei.
LINK info suplimentare https://forum.pompierii.info 5.2. Rosenbauer RFC Battery Extinguishing System -Sistem de stingerea a incendiilor la bateriilor autovehiculelor electrice
Capacitățile acestui mecanism vor fi suficiente pentru a livra apă bateriilor în flăcări chiar și atunci când mașina electrică este răsturnată pe o parte laterală sau pe acoperiș. Blocul poate fi instalat alternativ în portbagaj sau în cabină. Mai mult, pentru a evita reaprinderea, vehiculul electric poate fi transportat din zona incidentului cu dispozitivul instalat pe el.
După ce a fost poziţionat, dispozitivul poate fi controlat de la distanță şi în timpul stingerii pompierii pot sta la o depărtare de până la opt metri. Astfel sunt asigurați împotriva eventualelor pericole pe care le poate provoca o ardere excesiv de intensă, iar timpul de contact direct cu sursa de aprindere este redus semnificativ.
MSB a publicat în acest an un raport demonstrativ care detaliază metodele de stingere a bateriilor litiu-ion din vehicule electrice.
Metoda sa Cobra utilizează un amestec de nisip și apă pentru a face o mică gaură în carcasa bateriei prin intermediul unei lănci și pentru a injecta apă la presiune ultraînaltă în componenta modulului la 300 de bari.
Zonele cu temperaturi ridicate, cunoscute sub numele de „puncte fierbinți”, sunt examinate în mod constant cu ajutorul unei camere de termoviziune, care determină, de asemenea, o distanță sigură de la care operatorii pot interveni.
„Am avut o experiență în care am reușit să răcim pachetul de module în 15 minute folosind mai puțin de o mie de litri de apă”, a declarat Martin Orman, directorul general al Coldcut Systems, pentru Euronews Next.
„În tehnicile tradiționale, s-ar putea folosi o cantitate de apă de 20 de ori mai mare doar pentru a răci din exterior. Așadar, a avea acces direct la module este de departe cel mai eficient mod de a obține un rezultat eficient”.
Informații suplimentare : https://forum.pompierii.info/showthread....3#pid49033
Producătorii auto nu recomandă perforarea pachetului de baterii , lucru indicat in Ghidul de Interventie in caz de Urgență al mașinilor . NU străpungeți NICIODATĂ componentele de înaltă tensiune cu unelte.
La unele modele de autoturisme , interiorul carcasei bateriilor este umplut cu spumă , ceea ce face imposibilă curgerea apei prin cutie , sau compartimente . ex. La Tesla , strapungerea fiind ineficientă.
6. Celulă ( container) de stingere a incendiilor pentru vehicule electrice
Intervențiile pentru stingerea unui incendiu la un astfel de autovehicul are anumite particularități care necesită o bună pregătire și echipamente specifice. După lichidarea incendiului, autoturismul poate fi ținut sub imersie mai mult timp, deorece există riscul de reaprindere după incendiu
În Danemarca, serviciile de urgență din Copenhaga au inventat în 2020 un „container de stingere a incendiilor”, conceput special pentru mașinile electrice și hibride, pentru a preveni scăpările de temperatură.
În el poate fi plasat un vehicul electric avariat, care poate fi încărcat într-un camion pentru a fi dus într-un loc sigur. Containerul are duze în interior pentru a înăbuși flăcările și a răci bateriile mașinii avariate.
Acesta poate fi montat pe un camion de tractare pentru a fi condus într-un loc sigur.
Un serviciu de salvare din Leuven, Belgia, a folosit și în 2021 un container umplut cu apă, folosind o macara pentru a introduce în el vehiculul hibrid în flăcări, pentru a-i răci celulele bateriei.
CE FUNCȚIONEAZĂ?
Adevărul este că nu există o soluție simplă sau un instrument pentru a opri o supraincălzire a celulelor din bateria de înaltă tensiune. Răcirea directă a celulelor bateriei este cea mai bună metodă, cu toate acestea, producătorii nu oferă echipelor de intervenție acces direct la interiorul cutiei bateriei. Încercarea de a răci celulele bateriei din exterior nu va face decât să prelungească timpul de intervenție .
Dacă cutia bateriei este intactă și nu există expuneri, cea mai bună soluție este să așteptați pur și simplu ca bateria să se ardă, apoi să stingeți focul de clasa A rămas. Deși această strategie nu este ideală – și nici favorizată de pompierii - este într-adevăr cea mai bună abordare in viziunea unor producători de auto electrice .
Deși unii producători de autovehicule electrice iau in considerare si indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime , cu protejarea vecinătățiilor , nu cred că această tactică ar putea fi agreată in România . Totuși , să lași o mașina să ardă pe o autostrada sau în centrul unui oras , nu este o metoda prea ” ortodoxă” . Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .
Justificarea acestei tactici ar fi faptul că în urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoară . Eliminarea deșeului rezultat se poate face în locuri special amenajate , departe de zonele aglomerate din orase unde un auto electric a luat foc .
Recomandarea din Fișa de Siguranță de la Lexus RZ450e
7. APA
In 2013, the Fire Protection Research Foundation a concluzionat in urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient si accesibil agent de stingere în cazul autoturismelor electrice . De ce este apa este cel mai eficent agent te stingere ?
În cele mai multe cazuri , fenomenul termic / reacția chimică / incendiul care se produce , are loc in interiorul pachetului de baterii , iar carcasa acestuia este etanșă la foc și apa , deci nu se poate refula în interiorul carcasei . În acest caz , efectul de răcire al apei refulate pe exteriorul carcasei este singura soluție eficientă de stingere a focarului din interior .
In cazul în care , valvele de suprapresiune se deschid sau în urma unui șoc mecanic se produce o perforatie in carcasa pachetului de baterii , apa poate fi introdusă direct in carcasă , ajungând mult mai repede la celulele afectate și rezultând un timp mai scurt de lichidare a incendiului . O inovație in acest sens , găsim la autoturismele electrice Renault care beneficiază de ” Fireman Access ” , o cale de acces pentru refularea apei in interiorul carcasei bateriei >>> detalii in link :https://firerescue.ro
Video demonstrativ cu substante de stingere și eficiența lor :
In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .
Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .
Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .
Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării , care sunt solicitate in cazul unui incendiu , autoturismul este incărcat în acesta si dus intr-un loc de depozitare sigur unde este supravegheat pentru o perioada mai extinsă de timp . Dacă are lor un fenomen termic in interiorul bateriei sau un incendiu , se introduce și apă în interiorul containerului pentru a răci bateria .
Mai multe detalii legate de construcția bateriilor litiu-ion, motivele pentru care eșuează și procesul de evadare termică. , , de asemenea, pericolele de incendiu și explozie ca urmare a propagării termice în bateriile cu ioni de litiu , sunt prezentate de catre Adam Barowy (inginer de cercetare, FSRI) in cadrul Simpozionului despre bateriilor cu litiu-ion: provocări pentru serviciul de pompieri , din data de 30 martie 2023, organizat de Institutul de Cercetare pentru Siguranța la Incendiu (FSRI) și Departamentul de Pompieri și EMS din Districtul Columbia (DCFEMS) .
LINK https://firerescue.ro
Ghid de intervenție la incendiile în care sunt implicate autoturisme electrice
Citat:Acest document a fost elaborat prin consultarea ghidurilor de intervenție ale serviciilor profesioniste de urgență din țări precum Danemarca , Norvegia , Suedia , Australia , USA , etc
Ghidul abordează chestiuni legate de construcția autovehiculelor electrice și a bateriilor acestora , fenomenele termice care provoacă incendii , riscuri și măsuri de siguranță , chestiuni legate de incendii și descarcerarea din autovehicule electrice .
Acest ghid nu reprezintă o Procedură Standard de Operare ( SOP – Standard operating procedure ) și trebuie tratat ca o recomandare . Pentru instrucțiuni oficiale ( dacă există ) , consultați reglementările instituției din care faceți parte .
Din lipsa aproape totală de informații bibliografice în limba română , am tradus și adaptat textele din prezentul ghid pentru înțelesul tuturor . De asemena am editat o serie de video-uri / imagini care ajută la o mai bună ințelegere a informațiilor prezentate . La video-urile care sunt in engleză , se poate activa traducerea prin bifarea casuței din dreapta jos – CC ( subtitles / closed captions ) , apoi lângă aceasta găsiți iconița Setting – Auto-translate – Română .
La finalul textului sunt menționate sursele bibliografice care pot fi descărcate și studiate în limba engleză și variante traduse în limba română .
Citat:Cererea de autovehicule electrice continuă să crească în jurul lumii. Aceasta este în mare parte datorită reglementărilor legate de calitatea aerului și problemele de mediu , dar și datorită posibilității încărcării acestora cu energia produsă de panourile fotovoltaice .
Pe măsură ce mai multe dintre acestea devin operaționale pe tot globul, implicarea lor în accidentele de circulație și incendii este în crească. Acest lucru poate deteriora bateria litiu-ion și ulterior reprezintă o amenințare pentru pasageri și forțele de intervenție, precum și pentru companiile de tractări auto . Există multe tipuri de baterii litiu-ion, cu ambalaje și chimie diferite, dar și variații ale modului în care sunt integrate în vehicule moderne.
Pentru a putea fi utilizate in siguranță , celulele bateriilor trebuie menținute în limite de tensiune și temperatură normale . Aceste limite pot fi depășite ca urmare a unui accident sau a unei defecțiune interne a bateriei. Statistică autovehicule electrice
În 2022 la nivel global existau aproximativ 26 de milioane de autovehicule electrice și se preconizează încă 14 milioane de autoturisme vandute in anul 2023 . China este țara cu cel mai mare număr de VE și deține peste 60 % din numărul global de autovehicule . Europa este a doua cea mai mare piață de autovehicule electrice cu un număr de aprox. 9.5 milioane de autovehicule la sfârșitul lui 2022 . Germania , Norvegia , Suedia și Olanda sunt primele tări când vine vorba de numărul autovehiculelor electrice . De asemenea Germania a fost prima țară din Europa care a depășit pragul de 1 milion de vehicule pur electrice .
La finalul lunii Aprilie 2024 , in România existau 45.248 de autoturisme full electric , Dacia Spring conducând lejer in clasament cu o cota de piață de aprox 38 % și un numar de 17.350 de unități vândute .
Citat:Diferența Hibrid – Full electric
Autoturismele care pot circula folosind energie electrică sunt împărțite în 3 categorii: HEV – Hybrid Electric Vehicle (Vehicul electric hibrid). Un automobil cu baterii, motor electric și motor termic (pe benzină sau diesel), dar făra posibilitatea de încărcare a bateriilor de la stații de incărcare. Bateriile se încarcă intern, în mers, folosind energia generată de motorul termic și de franare , și folosec energia electrică pentru deplasare pe distanțe scurte și la viteze reduse . PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle ( Vehicul electric hibrid cu încărcare ). Un automobil cu baterii, motor electric și motor termic (pe benzină sau diesel), cu posibilitatea de incărcare a bateriilor de la stații de încărcare. Logica din spatele unui PHEV este de a oferi autonomie completă electrică, fara emisii și consum de carburant, pentru drumuri scurte și dese . Motorul pe benzină sau diesel intră în funcțiune doar la drumuri lungi. BEV – Battery Electric Vehicle.
Un vehicul electric cu baterie (în engleză battery electric vehicle – BEV), sau vehicul complet electric este un tip de vehicul electric ( VE ) care utilizează energie chimică stocată în pachete de baterii reîncărcabile . BEV-urile folosesc motoare electrice și controlere în loc de motoare cu ardere intrernă .Pentru reîncărcarea bateriilor, mașina trebuie cuplată la o sursă electrică externă (priză/stație de încărcare).
Deoarece motoarele autoturimelor electrice nu emit zgomot , Parlamentul European a promulgat o lege care obligă constructorii să instaleze dispozitive care imită sunetul unui motor de cel puțin 56 decibeli , până la o viteză de 20km /h . Zgomotul este benefic pentru siguranța pietonilor , nevăzătoril , bicicliștilor și copiilor .
Stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice se împart, în funcție de tipul curentului, în stații AC (curent alternativ) și stații DC (curent continuu). Acestea din urmă au o putere mai mare, ceea ce înseamnă timpi de așteptare mai mici. În prezent, cele mai puternice stații publice au o putere de 350 kW.
O altă caracteristică importantă a bateriilor este capacitatea, valoare pe care o vei vedea exprimată în kWh. Cu cât capacitatea este mai mare, cu atât autonomia (distanța pe care un vehicul o poate parcurge între două încărcări) va fi și ea mai mare.
Construcția bateriei de tracțiune
Bateriile litiu-ion au fost alese pentru BEV-uri deoarece au o densitate energetică ridicată (ceea ce le permite să stocheze cantități mari de energie pentru un volum dat), o rată scăzută de autodescărcare (ceea ce le permite să păstreze o încărcătură) și un potențial electrochimic excelent (ceea ce permite o descărcare de mare putere). Circuite de protecție sunt necesare pentru a menține încărcarea și descărcarea în limite de siguranță.
Bateria de tracțiune (de vehicul electric) este o celulă electrochimică, reîncărcabilă (acumulator), de stocare a energiei electrice, destinată propulsării vehiculelor electrice cum ar fi scutere, biciclete , autovehicule și stivuitoare electrice. Bateriile de vehicul electric (de tracțiune) sunt diferite de cele uzuale pentru iluminat și pornire (aprindere) ale autovehiculelor prin aceea că dezvoltă o putere mai ridicată pe durate relativ lungi. Ele pot de asemenea, în comparație cu bateriile de pornire să suporte o descărcare de energie de până la 80% fără a suferi sticăciuni funcționale. Construcția pachetului de baterii EV
Pozitionarea bateriei de tractiune
Cum funcționează o mașină electrică
Citat:O mașină electrică folosește cu până la 90% mai puține componente aflate în mișcare comparativ cu o mașină cu motor cu ardere internă. De asemenea, odată cu trecerea la motorul electric, componentele necesare funcționării acestor mașini s-au schimbat. Deși este ușor de intuit cum funcționează o mașină electrică, mai întâi trebuie să te familiarizezi cu componentele acesteia pentru a-l înțelege pe deplin.
Motor electric: folosește energia electrică pentru a pune roțile în mișcare.
Baterie: înmagazinează energia electrică necesară funcționării motorului electric. Bateria este formată din celule de dimensiuni mici care mai apoi sunt grupate în module individuale.
Pentru reîncărcarea bateriilor, mașinile electrice au nevoie de o sursă electrică exterioară (priză/stație de încărcare). Stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice se împart, în funcție de tipul curentului, în stații AC (curent alternativ) și stații DC (curent continuu). Acestea din urmă au o putere mai mare, ceea ce înseamnă timpi de așteptare mai mici. În prezent, cele mai puternice stații publice au o putere de 350 kW.
O altă caracteristică importantă a bateriilor este capacitatea, valoare pe care o vei vedea exprimată în kWh. Cu cât capacitatea este mai mare, cu atât autonomia (distanța pe care un vehicul o poate parcurge între două încărcări) va fi și ea mai mare.
Odată cu creșterea capacității, dimensiunile bateriei cresc, ceea ce înseamnă și o greutate totală mai mare. Totuși, în ultimii ani, prin procese tehnologice complexe producătorii au reușit să îmbunătățească capacitatea bateriilor fără să crească dimensiunile acumulatorilor și fără ca masa acestora să fie cu mult mai mare.
Sistem de transmisie: în cazul mașinilor cu motoare cu ardere internă este nevoie de o cutie de viteze cu mai multe rapoarte, întrucât resursele propulsorului sunt exploatate pe o plajă mică de turații (până la 6-7.000 rpm).
Dar motoarele electrice sunt construite să funcționeze la turații mai mari. Totodată, acestea au și alte caracteristici pe care nu le vei regăsi în dreptul motoarelor cu ardere internă: eficiență pe o plajă mai mare de turații și cuplu motor disponibil aproape instantaneu. Din acest motiv, mașinile electrice folosesc un reductor mecanic cu raport fix sau, așa cum poate fi întâlnită în literatura de specialitate, o transmisie cu un singur raport (single-speed transmission). Singura excepție de la această regulă este Porsche Taycan. Modelul constructorului german folosind o transmisie cu două trepte pe puntea spate pentru a îmbunătăți accelerația și eficiența la viteze mari.
Invertor: această componentă are un rol dublu. Atunci când motorul pune roțile în mișcare, invertorul va transforma curentul continuu (DC) al bateriei în curent alternativ (AC) și îl va livra către motor. În momentul în care motorul electric devine generator (în perioadele de decelerare/frânare), invertorul va transforma curentul alternativ în curent continuu și va încărca bateria.
Unitate de control și distribuție a puterii: reglează transferul de energie electrică între baterie, invertor și sistemul de încărcare de la o sursă exterioară. Sistem de gestionare a temperaturii: bateriile funcționează eficient la anumite temperaturi, motiv pentru care, inginerii au dezvoltat sisteme de răcire speciale pentru ca acumulatorii să rămână tot timpul între limitele optime de temperatură.
Convertorul DC-DC: pentru a face o paralelă cu mașinile cu motoare cu combustie, această componentă înlocuiește alternatorul. În loc ca energia să fie preluată de la motorul cu ardere internă și direcționată către bateria de 12V, acest convertor preia energie de la bateriile de înaltă tensiune și o transformă în energie la 12V. La fel ca mașinile cu motoare cu ardere internă, mașinile electrice folosesc un sistem electric la 12V pentru alimentarea sistemelor auxiliare (sistemul de iluminare, sistemul multimedia, încălzirea în scaune). Încărcător la bord: această componentă va transforma curentul alternativ primit de la rețeaua externă (priză/stație de încărcare) în curent continuu necesar încărcării bateriilor de înaltă tensiune.
Ca o mașină electrică să funcționeze, energia din baterii este transformată de invertor și reglată de unitatea de control, iar mai apoi ajunge la motorul electric. Prin rotația acestuia este angrenată transmisia cu un singur raport care, la rândul său, pune roțile în mișcare.
Citat:Thermal runaway
Unul dintre riscurile principale legate de bateriile cu litiu-ion este fenomenul de supraincalzire rapidă al celulelor ( thermal runaway ) . Acest fenomen reprezintă un lanț de reacții chimice exoterme în interiorul celulei , care conduc la creșterea rapidă a temperaturii electrolitului și la descompunerea lui, ducând la generarea de vapori inflamabili și toxici.
• Pe măsură ce temperatura crește, presiunea din interiorul celulei crește și activează valvele de suprapresiune. Acest lucru permite eliberarea vaporilor în atmosferă. Temperatura exterioară a carcasei celulei poate atinge peste 1000°C. Caldura se va propaga si la celulele invecinate pe care le va face sa deceze formand un efect de domino.
Bateriile litiu-ion sunt in general foarte sigure , dar anumite condițiile externe pot provoca reacții instabile în interiorul bateriei .
Exemple de factori externi care duc la supraîncălzirea rapidă a bateriei .
- perforarea / străpungerea pachetului de baterii – în cazul unei coliziuni sau lovirea unor resturi de pe carosabil
- supraîncărcarea (depășire a tensiunii maxim admisibile)
- supradescărcare (sub tensiunea minim admisă),
expunere la flacără
- cauze de mediu : căldură excesivă , incărcarea într-un mediu rece , expunere la apă sărată .
Testare la impact a bateriei unui autovehicul electric , urmată de incendiu
Exemple de factori interni care duc la supraîncălzirea rapidă bateriei .
scurtcircuite interne
îmbătranirea celulelor – mecanisme de degradare precum încărcarea rapidă , folosirea la temperaturi joase și înalte
defecte de fabricație – pot duce la supraincălzirea necontrolată a bateriei
Echipajele de intervenție ar trebui să evalueze în mod constant semnele de supraîncălzire a bateriei și ar trebui să evacueze imediat zona dacă văd sau aud oricare dintre următoarele semne :
Semnele care indică iminența producerii unui incendiu / supraîncălzire rapidă a bateriei:
- “Fum” ( vapori ) de mare viteză ( de culoare gri ) sau vapori colorați albi care se emit din baterie, carcasa bateriei sau partea inferioară a vehiculului.
- Un zgomot puternic șuierat (cum ar fi o scurgere de gaz ) , pocnituri .
Zonele de căldură intense sau inegale pot fi evidente pe suprafața bateriei. Se recomandă utilizarea unei camere cu termoviziune pentru a monitoriza temperatura.
- Flăcări asemănătoare cu un jet , emise din partea inferioară a vehiculului sau la valvele de suprapresiune a bateriei.
Un alt indicator important al unui eveniment termic al bateriei este un miros pe care Tesla il numeste adesea “cherry bubble gum “ ( gumă de cireșe) . Bateriile litiu-ion produc un miros unic și dulce atunci când are loc o activitate termică necontrolată în interiorul bateriei . Combinația de miros și CO ar trebui să fie o alertă imediată și impune prezența unei țevi de refulare cu apa și echipament individual de protecție complet , inclusiv aparat de respirat cu aer comprimat .
Particularități ale incendiilor la autoturismele electrice
Incendiu Dacia Spring
Gaze , vapori toxici și inflamabili •
Gazele și vaporii toxici multiplii și inflamabili sunt eliberați atunci când bateriile cu litiu-ion sunt implicate în diferite fenomene termice sau foc . Comandantul intervenției și personalul ar trebui să fie conștienți de faptul că fluorura de hidrogen (HF), cianura de hidrogen (HCN), clorura de hidrogen (HCl) și monoxidul de carbon (CO) pot fi prezenți și reprezintă cel mai mare risc de vătămare fizică , aceste materiale contamineaza echipamentul de protectie , chiar si furtunele de intervenție .
Exploziile norilor de vapori (VCE – Vapor Cloud Explosions ), poate apărea rapid și poate duce la propagarea flăcărilor la intregul autoturism .
Este posibilă acumularea de nori de vapori în spații închise, ceea ce poate duce la un pericol exploziv și o vizibilitate mai mică, identificarea vehiculului fiind foarte dificilă, ( garaje , parcări subterane )
In cazul unui incendiu la o locuință cu garaj , la recunoaștere , intrebați propritarul daca posedă un autoturism electric . Asigurați in primă fază ventilarea garajului pentru a evita explozia norului de vapori de gaze care se poate acumula in interior , în cazul in care incendiul s-a propagat la pachetul de baterii al autoturismului . Explozia norului de vapori la un autoturism PHEV – Jeep Wrangler 4xe Hybrid , Renault Zoe și Zotye E200
Tesla Model S , într-o parcare subterană . Baterie fusese avariată cu 30 de minute mai devreme după ce a intrat într-un capac de canal deschis . ( gazele s-au aprins in mai puțin de 10 secunde )
Componentele de tensiune înaltă (HV)
Bateria de tracțiune – la unele modele până la 900 volți
Dacia Spring – baterie 26.8 kWh – 262,8v –
Tesla model 3 si X – 355 V , model S – 375 V
Porche Taycan , Hyundai Ioniq 5 , Kia Ev6 , Audi e-Tron GT – 800v
Conductori de înaltă tensiune – culoare portocalie ( a nu se tăia la operațiunile de descarcerare )
Portul de încărcare
Convertorul DC – DC , Invertorul DC – AC
Nivelul de încărcare ( SOC ” State of charge “)
Cercetările arată că intensitatea focului sau probabilitatea producerii acestuia , este direct asociată cu SOC ” State of charge ” ( Nivelul de Încărcare ) al unei baterii . O baterie de vehicul cu un SOC între 50 și 100% sau o mașină imediat scoasă din încărcare se va comporta mai violent în caz de incendiu decât o mașină cu o baterie sub 30% SOC. De asemenea ,la un nivel de încărcare de sub 25 % SOC , șansele fenomenului ” Thermal Runaway ” /supraîncălzire rapidă a celulelor sunt foarte mici .
• S-a identificat că vehiculele electrice pot prezenta un risc mai mare de a suferi un incendiu în timp ce sunt conectate la un încărcător sau au fost scoase recent de la încărcare deci avand o baterie complet incărcată . Identificați dacă vehiculul este sau a fost recent conectat la un încărcător la începutul unui incident.
STRANDER ENERGY ( Energia neutilizată / blocată )
În cazul în care o baterie de înaltă tensiune este deteriorată, energia rămâne în interiorul modulelor și celulelor nedeteriorate ale bateriei, fără nicio cale de descărcare a acesteia. Această energie blocată poate face ca o baterie de înaltă tensiune să se reaprindă de mai multe ori după ce pompierii sting un incendiu la un vehicul electric. Echipajele de intervenție nu au nicio modalitate de a măsura cantitatea de energie rămasă într-o baterie deteriorată și nicio modalitate de a descărca această energie, în afară de metode care necesită mult timp, cum ar fi să lase bateria să ardă .
Inginerii sau alți specialiști pot utiliza sistemul de gestionare a bateriei BMS-ul , pentru a verifica tensiunea rămasă, dacă sistemul este operațional, iar unele baterii au porturi de descărcare încorporate, de asemenea pentru a fi utilizate de specialiști. Cu toate acestea, sistemul de baterii de înaltă tensiune poate fi deteriorat în cazul unui accident, împiedicând accesul la sistemul de gestionare a bateriei sau la porturile de descărcare.
Producătorii au dezvoltat instrumente pentru a descărca bateriile de înaltă tensiune din vehiculele lor,dar uneltele, a căror operare necesită un specialist, sunt de obicei specifice unui anumit model de vehicul și funcționează numai pe o baterie intactă.
O metodă de a scoate de sub tensiune o baterie deteriorată constă în scufundarea acesteia într-o baie de apă sărată (apa sărată conduce electricitatea). Cu toate acestea, s-ar putea să nu fie posibilă extragerea unei baterii deteriorate dintr-un vehicul după un accident grav, iar echipajele de intervenție, nu au expertiza necesară pentru a scoate o baterie deteriorată. Mișcarea neașteptată a vehiculului
• Un vehicul electric se poate mișca dacă nu este imobilizat și/sau stabilizat.
• Calele de roată trebuie amplasate cât mai repede posibil pentru a preveni mișcarea neașteptată a vehiculului.
• Este posibil ca vehiculele electrice să nu producă niciun sunet înainte sau în timpul mișcării.
• Unele vehicule electrice se pot deplasa fără șofer sau ocupant, o opțiune disponibila în scopuri de parcare. Riscuri:
O evaluare completă a riscurilor trebuie efectuată de către Comandantul Intervenției .
Patru riscuri principale pentru echipele de intervenție includ:
Electrocutare din cauza expunerii la componente de înaltă tensiune ( conductori portocali )
Rănire prin impact de la mișcarea neașteptată a vehiculului sau prin efectul de ejecție al celulelor din baterie
Arsuri de la expunerea la vapori, gaze sau lichide corozive sau comportament extrem de incendiu
Boli respiratorii prin expunerea la vapori și gaze toxice eliberate din interiorul pachetului de acumulatori și fumul rezultat din arderea materialelor textile , plastice ale autoturismului . Incidentele în care pot fi implicate autoturismele electrice sunt de 2 feluri : incendii si accidente . INCENDIUL LA UN AUTOTURISM ELECTRIC
RECUNOAȘTEREA
– apropiați-vă de acesta la un unghi de 30 de grade pentru a vă proteja de orice mișcare nefirească a autovehiculului
-motorul nu face zgomot , poate fi in funcțiune în orice moment și se poate mișca rapid .
Culegerea de informații trebuie să facă parte din procesul inițial de recunoaștere , dimensionare și evaluare a riscurilor pentru orice incident în care sunt implicate baterii pe bază de litiu-ion . Aceasta ar putea include:
Identificați daca aveți de a face cu un autovehicul electric ( tur de 360 de grade în jurul autoturismului ) urmărind caracteristici distincte precum :
intrebati soferul sau pasagerii ( daca este posibil ) despre tipul autovehiculului și marca
:fire:prezența numărului de înmatriculare verde
:fire:lipsa grilei de aerisire motor și a tobei de eșapament
:fire:prezența siglelor ” electric’, ‘low emissions’, ‘PHEV’, ‘EV’ “
:fire:prezența portului de incarcăre ( grila față , aripa spate sau aripa fata )
prezenta siglei cu marca autoturismului , ex: Tesla , Renault Zoe , Dacia Spring , Hyundai Ioniq , Kona , Vw iD
:fire:cod QR cu fișa de siguranță
:fire:intrebați soferul sau verificați in bord nivelul de încărcare al bateriei . ( am discutat mai devreme importanța nivelului de încărcare )
Daca bateria de tracțiune nu este implicată în incendiu , intervenția poate fi abordată ca un incendiu normal de autoturism . Dacă bateria de tracțiune este implicată , se aplică următoarele tactici :
Pe timpul recunoașterii mai urmăriți :
-prezența cablurilor de înaltă tensiune ( culoare portocalie 230 v , 400 v , până la 800 v Porsch Taycan ) deteriorate .
-pachete si celule de baterie perforate sau desprinse de pe autovehicul , care prezinta un pericol de lectrocutare, iar în cazut celulelor cilindrice ( ex Tesla , autobuzele electrice SOR ( Alba Iulia ) ) , ele prezintă pericol de ejecție putând răni forțele de intervenție .
-pete negre pe pachetul de baterii ( de sub podeaua masini ) care indică creșteri rapide a temperaturii bateriei
-fluide pe carosabil ( electrolit din baterie sau lichid de racire )
Operațiunea de stingere :
– folosiți echipamentul de protecție complet : aparat de respirat , costum nomex , cagulă , cască , mănuși , bocanci . etc .
– folosiți apa pentru a stinge flăcările visibile și a răcii pachetul de baterii . In 2013, the Fire Protection Research Foundation a concluzionat în urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient , accesibil și ieftin agent de stingere în cazul autoturismelor electrice .
– în ghidul de interventie la autoturisme electrice a serviciilor profesioniste din Danemarca găsim o recomandare legată de distanța minimă de la care se poate acționa cu jet de apă :
TENSIUNE <1000 V, 200 l/min: – jet pulverizat – min 1 m; jet compact min 5 m
TENSIUNE >1000 V, 200 l/min: – jet pulverizat – min 5 m; jet compact min 10 m
– După stingerea tuturor flăcărilor , operațiunea nu este incheiată deoarece în interiorul pachetului de acumulatori mai au loc reacții chimice exoterme ( cu degajare de cultură) așa numitul fenomen de “thermal runaway” care nu poate fi oprit decât prin răcirea directă a pachetului de acumulatori .
Deoarece bateria autovehiculelor este montată în podea , accesul pentru operațiunea de răcire a bateriei este dificil. Solutia reprezintă înclinarea ( ridicarea ) autovehicului la un unghi care permite refularea apei pe carcasa bateriei și răcirea zonei afectate . Acest lucru se poate face cu ajutorul unui depărtător hidraulic , cric mecanic / hidraulic sau orice alta unealtă care ajută la ridicare . https://i.postimg.cc/pTm4YqMt/FB-IMG-169...24x576.jpg
Îainte de începerea operațiunii de răcire , identificați cu camera de termoviziune , zona/punctul cel mai fierbinte al bateriei și folosiți următoarea procedură de răcire : ( recomandată de ” The Australian Fire and Emergency Service Authorities Council (AFAC ) ) :
– Aplicați un jet direct de apă pe zona cea mai fierbinte timp de minim 8 minute. La sfârșitul celor 8 minute de răcire, efectuați un control termic cu camera de Termoviziune , după o perioadă de 10 minute, pentru a permite apei din baterie să se scurgă.
– Dacă există zone unde temperatura este peste cea ambiantă , sau zone de pe carcasa bateriei care sunt uscate, continuați răcirea.
– Răcirea va continua până la eliminrea tuturor punctelor fierbinți sau bateria este la temperaturaă ambientală, stabilă .
– Se recomandă ca , timp de 60 de minute , să se facă o monitorizare a temperaturii carcasei bateriei , deoarece există pericolul unei reaprinderi secundare .
– Se mai face o verificare termică finală , înainte de predarea autovehiculului la proprietar sau la operatorul de remorcare.
Odată ce incendiul a fost stins cu succes, problema pentru pompieri nu s-a încheiat. Datele statistice au aratat că multe autovehicule electrice care au ars , s-au reaprins pe timpul transportului pe platformă sau la locul de depozitare , dupa câteva ore , zile sau chiar săptămâni de la eveniment .
Aplicati apa în interiorul bateriei pentru răcire , DOAR dacă s-a creat un orificiu în urma unui accident și nu desfaceți sau străpungeți bateria sub nici o formă ( străpungerea bateriiei nu este recomandată de nici un producător auto în ghidurile de intervenție )
Marii producători de autovehicule electrice iau în considerare și indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime și să se protejeze vecinătățile . In urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoara . Totusi , sa lasi o masina sa arda pe o autostrada sau in centrul unui oras , nu este o metoda ” agreata” de foarte multi pompieri .Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .
Au existat mai multe incidente în Europa, în care autovehiculele electrice care au ars s-au reaprins dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de timp . Ca o soluție, brigăzile de pompieri europene au dezvoltat o noua procedură. După ce focul inițial și flăcările au fost stinse, vehiculul este scufundat într-un container cu apă timp de 24 de ore. Prin răcirea bateriei , se încearcă oprirea procesului chimic care o face să se reaprindă. Flăcările se sting destul de repede, dar pe plan intern reacțiile chimice provoacă încălzirea bateriei în mod continuu.
“În timp ce flăcări vizibile din baterii s-au stins în mod clar, era evident că temperaturile din interiorul bateriile erau încă suficient de mari încât să se producă supraincălzirea termică a celulelor interne “
In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .
Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .
Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .
Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării , care sunt solicitate in cazul unui incendiu , autoturismul este incărcat în acesta si dus intr-un loc de depozitare sigur unde este supravegheat pentru o perioada mai extinsă de timp . Dacă are lor un fenomen termic in interiorul bateriei sau un incendiu , se introduce și apă în interiorul containerului pentru a răci bateria .
Înlăturarea efectelor negative
Substanțele stingătoare folosite trebuie luate în considerare ca fiind produse contaminate și eliminarea lor trebuie făcută conform normelor de mediu
Utilizarea mănușilor cu protecție chimică și a echipamentelor de protecție adecvate este recomandată în orice manipulare a bateriilor după incendiu .
În cazul în care celulele sunt împrăștiate în jurul autovehiculului, luați în considerare (dacă este sigur să faceți acest lucru) să mutați și să scufundați celule sau modulele de baterie într-un recipient cu apă curată. Bateriile pot continua arderea în timp ce este sub apă, așa că aveți grijă la manipularea lor. • Folosiți o unealtă, cum ar fi o lopată cu mâner lung, pentru a muta celule sau module de baterie.
Vehicule în apă și vehicule avariate de inundații
Un VE care a fost scufundat în apă, în special în apă sărată are un risc mai mare de a se confrunta cu un scurtcircuit , care poate avea ca rezultat un incendiu la baterie .
Dacă este accesibil, opriți contactul vehiculului, dar nu încercați alte proceduri de dezactivare în timp ce
vehiculul este scufundat. Toți ocupanții trebuie să fie asistați în conformitate cu procedurile normale de salvare.
Identificați dacă vehiculul conține o baterie. Căutați indicatoare pe plăcuța de înmatriculare sau alte elemente de identificare discutate în secțiunea de identificare din prezentul document.
Dacă nu puteți opri vehiculul, scoateți-l mai întâi din apă. Fiți pregătit să interveniți în caz de incendiu. Ridicați
partea din față a vehiculului pentru a permite apei să se scurgă din vehicul și din pachetul de baterii de tracțiune .
Pentru a evita șocurile electrice, nu intrați în contact cu orice componentă sau cablaj electric de tensiune înaltă.
Nu tăiați, nu străpungeți și nu atingeți bateriile deteriorate.
Consultați aplicația EuroRescue sau ghidurile de intervenție în caz de urgență ale producătorilor disponibile online pentru informații suplimentare.
Vehicule la stațiile de încărcare
Localizați și opriți alimentarea stației de încărcare înainte de a începe operațiunile de stingere a incendiilor.
Contactați compania locală de distribuție a energiei electrice pentru a decupla stația de încărcare a unui VE în cazul în care decuplare de urgență nu poate fi efectuată .
În cazul în care stația de încărcare este implicată în incendiu, folosiți tactici și substanțe stingătoare adecvate echipamentelor electrice
Protejați vecinătățile până când alimentarea cu energie electrică este oprită la tabloul de distribuție, nu direcționați jeturi de stingere a incendiului pe vehicul până la deconectare de la stația de încărcare sau pe echipamentul de încărcare până când nu a fost decuplată alimentarea cu energie electrică .
În cazul unei coliziuni în care este implicată o stație de încărcare,aceeași abordare de întrerupere a alimentării cu energie electrică ar trebui să fie aplicată.
Predarea locului incidentului și managementul post-incident
Nu trebuie să existe foc, fum, zgomote , pocnituri sau bateria de tracțiune sa fie prea caldă timp de cel puțin 45 de minute înainte ca vehiculul să poată fi predat echipajelor de tractare . Bateria trebuie să fie complet răcită .
Luați în considerare utilizarea unui protocol de predare-primire aprobat
Asigurați-vă că terții sunt conștienți de pericolele și cerințele privind transportul și depozitarea corectă a vehiculelor electrice deteriorate, în conformitate cu dispozițiile legale .
Asigurați-vă că părțile terțe înțeleg faptul că bateria trebuie să fie inspectată și pusă în siguranță de către o persoană calificată în mod corespunzător.
Asigurați-vă că se comunică faptul că vehiculele cu defecțiuni , baterii deteriorate sau suspectate de a avea baterii deteriorate trebuie să fie depozitate la cel puțin 15 metri de orice expunere , inclusiv de alte vehicule sau clădiri.
Înregistrați timpul de predare și detaliile privind terții care acceptă custodia autovehiculului în procesul verbal .
Luați în considerare aplicarea unui sticker adeziv pe vehicul pentru a informa cu privire la riscurile de reaprindere secundară .
REAPRINDEREA SECUNDARĂ
REAPRINDEREA secundară: reprezintă o nouă defecțiune într- o celulă care apare într-o baterie deteriorată din cauza evenimentului inițial ( incendiu , accident ). Incidentele secundare de aprindere pot avea loc la ore, zile sau chiar săptămâni după defecțiunea inițială și fără avertisment. Ele pot avea loc dupa finalizarea intervenției , la scurt timp , în procesul de trasport al epavei sau în locul de depozitare al autovehicului la cateva zile – săptămâni dupa incident .
Tesla model S , se reaprinde dupa cateva luni de la incendiul inițial , in timp ce era depozitată .
Operațiuni ulterioare incidentului
Trebuie luate măsuri complete de decontaminare a membrilor echipajelor care au fost expuși la fum, vapori sau alte substanțe în timpul incidentului, în conformitate cu instrucțiunile in vigoare.
Trebuie să se solicite asistență medicală în cazul în care expunerea a avut loc fără a se folosi echipament individual de protecție .
Luați în considerare decontaminarea echipamentelor care au intrat în contact cu produsele de ardere sau cu apa scursă de la locul incendiului , în special furtunurile care sunt din pânză si rețin apa contaminată de la incendiu . TRANSPORTUL ȘI DEPOZITAREA AUTOVEHICULELOR
Autovehiculele electrice nu se tractează – ele trebuie transortate pe platformă , datorită sistemului de franare regenerativă care ar produce energie in cazul in care roțile se rotesc , rezultând o pisibilă reaprindere a bateriei.
Autovehiculul poate fi impins încet cu o viteză sub 5 km/h și pentru un timp foarte scurt , pe o distanță de maxim 10 metri numai atunci când este activat modul Transport ( , în timp ce vehiculul este tractat pe un camion cu platformă sau este scos dintr-un loc de parcare pentru repoziționare. Dacă modul ” Transport ” nu este disponibil , se recomandă ridicarea si poziționarea autovehiculului pe platformă .
Dacă incidentul a avut loc intr-o parcare subterana / etajată , evacuarea autorismului se va face prin poziționarea roților pe ” carucioare de transport vehicule avariate ”
Luați în considerare însoțitrea echipei de tractare până la locul de depozitare , datorită pericolului de reaprindere a bateriei de tracțiune .
TIMPI DE INTERVENȚIE și RESURSELE FOLOSITE
În funcție de tipul autovehiculului , puterea și chimia bateriei , nivelul de incărcare , locul in care se produce incendiul , timpul de intervenție poate varia de la 10 minute la 3 – 5 ore sau mai mult dacă luăm in considerare și operațiunile de tractare , decontaminare a personalului și a echipamentelor , eliberarea locului intervenției . etc
Legat de cantitatea de apă folosită , ea poate varia de la 1.000 L la 100.000 L .