Acest forum foloseste cookies
Acest site foloseste cookies pentru a personaliza continutul si publicitatea, pentru a analiza traficul si pentru a oferi optiuni social media. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.

pompieri


Postează răspuns 
 
Evaluarea subiectului:
  • 8 voturi - 5 în medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU)
Autor Mesaj
HomefireNews Offline
Old firefighter Moderator
*******

Mesaje: 5,906
Alăturat: Nov 2010
Locatie:
Thanks: 5343
Given 3435 thank(s) in 2103 post(s)

Mesaj: #334
RE: Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU)
Pompierii își numără camarazii morți, generalul își numără stelele
Sâmbătă, 28 Noiembrie 2020 București
Autor: Ioana Anamaria Ungur
LINK Agenda Pompierului

[Imagine: Un-duo-de-succes-la-carma-pompierilor-Do...neralu.jpg]

Citat:IN urmă cu câteva zile, strigătul disperat al soției unui subofițer decedat de Covid a sfâșiat sufletele celor care au avut deschiderea de a empatiza cu ea. Liniștea unora, dată de nesimțire, nu a fost nici măcar atinsă. În timp ce pompierii își jeleau, cutremurați, camaradul, preocuparea principală a inspectorului general pilot de raliu, generalul, mai nou, din mila penele, cu două stele, Dan Paul Iamandi, era să descurce căile Domnului pentru a ajunge la sufletul președintelui Klaus pentru a primi o a doua stea, binemeritată, desigur, pentru nemărginita obediență.

Ce te face general-maior?

Despre meritele distinsului general, suntem și noi tare curioși care or fi faptele de glorie care i-au adus această onoare, nu de alta, dar dacă ar fi avut vreo legătura cu binele Armei Pompieri cu siguranță am fi remarcat. Desigur, dacă ținem cont de raportul Curții de Conturi care a călcat IGSU și a arătat enorm de multe nereguli strâns legate de milioanele de euro sparte pe contracte dubioase, cineva a beneficiat direct de faptul că distinsul general se află la comanda pompierilor. Dar, cu siguranță, nu pompierii militari.

Redăm mai jos câteva dintre evenimentele care îl au în centrul atenției pe merituosul general Iamandi:
1. Este singurul șef care are a doua detașare, din timpul perioadei de împuternicire, semnată de un subordonat.

Ilegalități marca IGSU: detașarea generalului Iamandi semnată de un subordonat!

Detașare, în lipsă, prin înlocuitor
Conform unui răspuns remis redacției noastre de IGSU am aflat că prima detașare a generalului a fost semnată "de inspectorul general aflat în exercitarea funcției în perioada respectivă (2018)". În traducere liberă, colonelul® Daniel Marian Dragne l-a detașat pe generalul Iamandi de la Iași la București, premergător momentului în care acesta avea să îl înlocuiască la cârma instituției după ce ministrul de resort de la acea vreme îl debarca... Interesantă mutare.

Doar că, Dragne după ce a fost retrimis pe funcția de prim-adjunct al inspectorului general, funcție pe care o câștigase prin concurs, câteva luni mai târziu urma să părăsească sistemul după rețeta consacrată și aplicată atâtor șefi de instituții din MAI, deveniți incomozi. Timpul trecea și a venit momentul prelungirii împuternicirii generalului Iamandi la conducerea IGSU. Doar că aceasta trebuia însoțită/precedată de o prelungire a detașării. Cum IGSU nu avea alt comandant suprem, eram curioși să aflăm cum s-a produs această prelungire a detașării.

Am întrebat IGSU ce funcție avea persoana care a semnat documentul și am primit un răspuns năucitor: "În conformitate cu prevederile art. 14 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și art. 1 alin. (1) lit. c) pct. ii) din Anexa nr. 11 la Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 177/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile militare ale Ministerului Afacerilor Interne, coroborate cu prevederile art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1490/2004, actul administrativ de prelungire a detașării generalului de brigadă Dan - Paul Iamandi, titular pe postul de inspector şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgență „Mihail Grigore Sturza" al județului Iaşi la acea dată, a fost semnat de către înlocuitorul legal la comanda Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, care dispunea de toate prerogativele legale ce decurgeau din exercitarea actului de conducere a instituției, în absența inspectorului general".

Permiteți să raportez, de mâine sunteți detașat!
Carevasăzică, bietul general a fost detașat de cel care îl înlocuia la comandă. Ce să înțelegem de aici? Că ce s-au gândit "specialiștii" din IGSU: generalul se dă lovit, un raliu, un concediu, o zi liberă, și locțiitorul său de drept, carevasăzică SUBORDONATUL său, îl detașează în lipsă. Faină manevră! Doar că, "specialiștii" IGSU au uitat să frunzărească toată legislația necesară. Îi ajutăm noi:

Legea 80/1995 - Statutul cadrelor militare prevede: "ART. 77: Cadrele militare în activitate pot fi detaşate la alte unităţi pentru îndeplinirea unor misiuni sau pentru a urma o formă de perfecţionare a pregătirii pe o perioadă de cel mult un an, durată care poate fi prelungită, cu aprobarea ministrului apărării naţionale, până la cel mult 2 ani. Pe timpul detaşării, cadrele militare rămân încadrate în funcţiile şi unităţile militare din care au fost detaşate şi beneficiază de toate drepturile legale."

De asemenea, Ordinul nr. 177/2016, dă informații clare privitoare la modul în care se relizează LEGAL procedura detașării:

Astfel, conform art. 30, Decizia privind detaşarea se aduce la cunoştinţa cadrului militar, prezentându-i-se totodată şi situaţiile în care acesta poate refuza detaşarea. Deci, subordonatul generalului, oricare ar fi fost acela, Dragge, Radu, Damian etc., care îl înlocuia la comanda IGSU, nu îl putea detașa fără a-i aduce la cunoștință detașarea, că doar nu suntem în răpirea din Serai. Și dacă i-a adus-o la cunoștință, oare cum a procedat?? "Permiteți să raportez, de mâine sunteți detașat!"? Cine, cui a spus "Am, înțeles, să trăiți!"? Ba, la articolul 32, aflăm că nu poți detașa un cadru militar fără acordul scris al acestuia. Interesant!

Prelungirea detașării se face cu aprobarea ministrului de interne!!!
Articolul 33 din OMAI 177/2016 le întrece pe toate, cică: "Detaşarea cadrului militar poate fi prelungită cu aprobarea ministrului afacerilor interne, după parcurgerea în mod corespunzător a procedurii prevăzute la art. 30-32, după caz."

Doar la IGSU putem însă întâlni, inspectori generali detașați de subordonați, prelungiri de detașare nedispuse sau aprobate de ministru, fișe post măsluite, concursuri cu cântec șî multe altele. Umblă vorba prin târg că auditul ministerului calcă IGSU în aceste zile. Poate verifică treaba cu detașarea și primim și noi un punct de vedere avizat, că de gogoșile specialiștilor IGSU, ni s-a cam aplecat. Una peste alta, dacă detașarea nu a fost făcută conform legii, cine răspunde? Cine plătește?

2. Este un împătimit al raliurilor, atât de împătimit, încât deseori, a fost nevoit să își lase subordonații să se descurce singuri în situații de urgență deosebite de grele.

De la data de 4 februarie a.c., pompierii militari români au la comandă, cum cu mândrie și satisfacție arăta însuși ministrul afacerilor interne, Carmen Dan, un general, în persoana Generalului Dan Paul Iamandi.

Un general vajnic pilot de raliu care de când e la cârma IGSU pare că se zbate între dragostea de Armă, dorința de a fi un bun comandant de oști care lasă ceva în urmă și marea sa pasiune: cursele de raliu. O pasiune pentru care, așa cum am mai spus-o, merită admirația noastră. Cărui șofer nu-i plac caii putere și adrenalina unor curbe abil luate?

Cum spuneam, generalul Iamandi este un pilot de raliu cu rezultate frumușele în palmares și, conform gradului, un militar de carieră. De când a fost împuternicit la comanda pompierilor români, noul inspector general și-a exercitat funcția cam... la fără frecvență. În 3 luni de comandă acesta fiind ba în concediu, ba în zile libere, drepturi de care beneficiază conform legii. E drept că, în marea majoritate a cazurilor, tendința când ești numit într-o funcție de conducere este nu de a apela la concedii și zile libere încă din primele luni ci a demonstra că dai dovadă de suficient spirit de sacrificiu, dăruire, ambiție, pentru a ocupa cu onoare postul în care ai fost învestit.

Desigur, faptul că Inspectoratul General a funcționat bine, chiar și pe coduri portocalii de ninsoare, în absența comandantului suprem (asta dacă facem abstracție de haioasa ședință foto din Dispecerat) arată că IGSU are o echipă bine închegată care funcționează în parametri excepționali, îndeplinind cu brio misiunile încredințate, oricât de dificile.

În aceste zile, conform infromațiilor de pe siteul http://transilvaniarally.ro/, generalul Dan Paul Iamandi a luat startul într-o nouă competiție de raliu. A doua, de când e inspector general. Anterioara a avut loc pe timpul codurilor portocalii de ninsori din luna martie a acestui an. Transilvania Rally se desfășoară în zilele de 3-5 mai 2018 la Cluj, iar generalul Iamandi, în calitatea sa de pilot participă la competiție cu aceeași mașină Subaru Impreza WRX STI.

O pasiune care cere timp. Dar, cu siguranță că înainte de a accepta funcția de inspector general, domnia sa s-a gândit bine cum poate îmbina pasiunea pentru raliuri cu comanda pompierilor. Legal, niciun impediment. Însă, într-o instituție precum IGSU în care oamenii lucrează la foc continuu, în care mulți dintre ei vin dimineața la serviciu și deseori pleacă seara, iar numărul orelor suplimentare l-au pierdut până și angajații, într-un an greu pentru pompieri în care se încearcă noi achiziții de tehnică de luptă sau echipamente, pentru a le înlocui pe cele deja mult prea uzate, în situația în care ultimul ordin al inspectorului general referitor la plata orelor suplimentare prevedea compensarea acestora cu timp liber corespunzător și situația e încă nerezolvată, era oare momentul să tragi obloanele și să pleci la raliu?

3. A fost în bune relații cu organele de contrainformații militare.

Noul inspector general al pompierilor, recrutat de tânăr de organele de contrainformații militare
[Imagine: Noul-inspector-general-al-pompierilor-re...tare-2.jpg]
[Imagine: Noul-inspector-general-al-pompierilor-re...tare-3.jpg]
Din data de 4 februarie 2018, pompierii militari vor avea un nou comandant, în persoana generalului de brigadă cu o stea Dan Paul Iamandi. Până ne va fi prezentat, oficial, cu onorurile cuvenite unui general și cu un cv pe măsură, ne-a reținut atenția o adeverință publicată pe siteul cnsas.ro.
Prin această adeverință se atestă faptul că "Domnia sa, (domnul Iamandi Dan Paul - n.r.) militar în termen, a fost recurtat de organele de contrainformații militare pentru încadrarea informativă a militarilor în termen și a cadrelor din unitatea sa "în scopul prevenirii unor abateri de la ordinea și disciplina militară"; nu există un Angajament semnat de domnia sa, a avut numele conspirativ Ion Popa". Mai pe românește a fost recurtat cu scopul de a-și turna camarazii și superiorii în caz că aceștia săvârșau cine știe ce abatere.

Actul adeverește că noului inspector general al pompierilor români nu i se poate atribui calitatea de lucrător/colaborator al Securității, în sensul legii. Adică, nu există un Angajament semnat cu fosta securitate și nu a avut calitatea de ofițer de securitate.

Ce s-a întâmplat cu adevărat la acea vreme, știe doar domnia sa. Nu vom insista asupra calității persoanelor racolate de vechile servicii. Ar fi mult prea ușor, frumos și limpede totul dacă toți cei care au avut de-a face cu aceste servicii ar fi făcut-o doar în scris. Unii și-au asumat un Angajament, alții însă, nu. Și au rămas în anale ca "simpli" recrutați de organele de tristă amintire...

4. Nu își asumă deciziile oamenilor din subordine, uitând că IGSU are rol de coordonare și control a inspectoratelor județene.


Inspectorul general nu își asumă deciziile subordonaților săi!

Redacția noastră a adresat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență câteva întrebări pentru a lămuri aspecte legate de scrutinul din 26 mai 2019. Din informațiile noastre, la nivel național, în fiecare inspectorat județean s-a procedat altfel, începând de la modul în care militarilor li s-a asigurat posibilitatea de a-și exercita dreptul la vot și până la timpul pe care aceștia l-au petrecut în "pază" la secțiile de vot.

Unele subunități au efectuat schimbul turei de serviciu la ora 8.00, altele la 8.30, iar altele cu comandanți mai conștienți de obligativitatea și importanța garantării și facilitării exercitării unui drept constituțional, la 9.00, la 9.30, respectiv la 10.00. De asemenea, au fost cazuri în care militarul ieșit din tura de serviciu a intrat direct în pază la secția de votare. Au fost cazuri în care militarul a stat în "pază" peste 24 de ore. Toate acestea, desigur, în încercarea disperată de a răspunde nevoilor "țării" dar și în încercarea disperată a șefilor pompierilor fie ei inspectori șefi sau inspector general, de a mulțumi clasa politică aflată, încă, la conducerea ministerului.

Desigur, soarta inspectorilor șefi e un pic mai grea, întrucât având în vedere austeritatea bugetului central al instituției care îi coordonează, aceștia sunt lăsați deseori la cheremul prefecților, președinților de consilii județene care dețin și ei cuțitul de tăiat pâinea. Aceștia la rândul lor înțeleg sau nu înțeleg faptul că în inspectoratele județene resursa umană este ultra solicitată, abuziv chiar - dacă luăm în calcul neplata orelor suplimentare.

Întrebările noastre i-au scos din pepeni pe reprezentanții IGSU. Astfel ne-am trezit cu oferta Serviciului de Informare și Relații Publice de a ne adresa direct inspectorilor șefi și a nu pune întrebări incomode în cârca IGSU. Noi am refuzat să luăm la întrebări inspectorii șefi dintr-un simplu motiv: există o instituție care coordonează bunul mers al Armei în țara asta. O instituție care învață, ajută, controlează, coordonează, sancționează, după caz, subordonații din teritoriu - adică inspectorii șefi. În plus am considerat că IGSU trebuie să fie la curent cu răspunsurile la întrebările noastre și că inspectorul general în calitatea sa de comandant suprem al tuturor pompierilor, în calitatea sa de militar cu grad de general - deci, militar de carieră - este primul interesat de bunul mers al lucrurilor în trupe.

Se pare că atitudinea noastră nu a fost tocmai pe placul reprezentanților IGSU. Ce s-au gândit aceștia? Cum la SIRP se muncește mult - vezi pagina de Facebook a instituției care abundă de postări mai mult sau mai puțin inspirate - și cum din câte constatăm inspectorul general nu a fost încântat să își asume haosul din trupe și nici eventualele greșeli ale subordonaților săi care au făcut pe dracu în patru pentru ca, per ansamblu, IGSU să iasă bine la acest scrutin de vot și să fie de un real sprijin Ministerului Afacerilor Interne, au aruncat pisica moartă - întrebările Agendei - în ograda inspectorilor șefi.

Carevasăzică Agenda Pompierului a devenit, încă o dată, o publicație incomodă, de scandal, care pune întrebări deplasate și "hărțuiește" reprezentanții IGSU.

Distinși și stimați Domni inspectori șefi, solicitarea noastră NU vi se adresează dar vă mulțumim și vă suntem recunoscători celor care ne-ați răspuns deja sau celor care o veți face. Arătați că măcar Domniile Voastre vă asumați bărbătește o situație de fapt, fie ea și delicată.

Noi ne-am adresat doar instituției care vă coordonează. Știm că o duceți greu. Știm că nimănui nu îi pasă dacă nu plătiți orele suplimetare iar ulterior sunteți târâți în judecată. Știm că deseori sunteți prinși între ciocan și nicovală. Știm că, mai ales acelora dintre Domniile Voastre care ați venit din trupe și ați urcat pas cu pas în Arma Pompieri vă este greu să luați decizii care nu sunt cele mai corecte sau blânde și care pot avea repercusiuni. Știm că în cazul unui eveniment major veți fi primii trași la răspundere și veți "zbura" cum au "zburat" și alții la Colectiv. Știm că a fi alături de subordonații din linia I a devenit o crimă pentru că asta înseamnă să lupți pentru interesele oamenilor care nu vor fi niciodată aceleași cu cele ale unui ministru numit politic.

Observăm un singur lucru. De fiecare dată când țara sau Arma s-a confruntat cu o situație grea, fie cod portocaliu de zăpadă, fie referendum, fie mitingul din 10 august 2018, fie incendiul de la Alba pe care l-a ocolit cu succes, fie tornada de la Călărași, inspectorul general al pompierilor români nu și-a asumat nicio decizie. S-a făcut nevăzut, fie în concediu, fie pe pista de raliu, fie în libere, fie în alte misiuni la conferințe pe teme medicale. Există totuși o decizie memorabilă pe care distinsul general și-a asumat-o: aceea de a nu mai plăti orele suplimentare, acordând timp liber la schimb. Detalii suplimentare aici: Pompierii militari: bani-nu, concediu-nu, libere-după posibilități?!?.

Deh, la munte nu e ca la câmpie, iarna nu e ca vara și la comanda IGSU nu e ca la raliu. Am putea spune că e mai frumos ca la raliu pentru că la comanda unei Arme poți influența destinele oamenilor, atât ale subordonaților cât și ale cetățenilor țării.

De această dată, aflat la comandă, pus față în față cu întrebările noastre, recunoaștem, delicate, incomode chiar, generalul Dan Paul Iamandi aruncă responsabilitatea în cârca inspectorilor șefi. Desigur, aceștia au partea lor de responsabilitate, dar dacă șeful lor suprem se spală pe mâini, la ce bun mai au comandant? Da, scrutinul a scos la iveală faptul că în trupe fiecare procedează după cum îl lasă inima și după cum poate. Or fi inspectorii șefi vinovați de lipsa de personal din IGSU? Or fi inspectorii șefi singurii vinovați că s-au obișnuit că pe hârtie totul trebuie să fie perfect iar în fapt trebuie să se descurce până... până vor apărea situații care îi vor depăși. Atunci își vor încheia rapid cariera ieșind pe ușa din dos a unui sistem care pe mulți dintre ei îi apasă și îi îndurerează din ce în ce mai mult.

Așteptăm răspunsurile la întrebările adresate de noi IGSU, indiferent de unde vor veni ele. Reiterăm că Agenda Pompierului este o publicație independentă care s-a născut din dragoste și respect pentru cei mai iubiți militari ai României. Ne manifestăm încrederea că, deși Arma traversează vremuri grele, adevărații ofițeri, adevărații comandanți de pompieri, regăsesc în ei scânteia care i-a împins spre această nobilă profesie. Militarii đin linia I au nevoie de Dumneavoastră, domnilor inspectori șefi! Au nevoie de sprijinul, de forța, de apărarea și de EXEMPLUL Dumneavoastră! Arma Pompieri a fost întotdeauna o unitate. Altfel istoria din Dealul Spirii nu s-ar fi scris. Audacia et devotio!

PS: Admirabil devotamentul unora din angajații SIRP față de comandantul suprem. Au căutat cu orice chip să abată atenția Agendei de la inspectorul general spre inspectorii șefi. Din nefericire nu le-a ieșit. Sunt totuși devotați intereselor... "instituționale" și merită din plin încrederea șefilor. Chiar și "sporul de excelență".

5. De cum s-a instalat la cârma pompierilor a "rezolvat" problema orelor suplimentare neplătite aruncând totul în capul inspectorilor șefi.

Consecințele nefaste ale manevrei "libere vs bani", sau cum să arunci pisica în ograda inspectorilor șefi

De câteva zile, Arma pompierilor clocotește de nemulțumire mai tare decât o făcea la instaurarea programului 24 cu 48. Motivul? Sub presiunea celor aflați la guvernare, cei mai iubiți militari nu vor mai fi răsplătiți în bani pentru orele suplimentare lucrate sâmbăta și duminica și în sărbători legale, ci vor fi recompensați cu timp liber corespunzător.

2015: oameni puțini, muncă multă, bani cât de cât
O utopie dacă stăm să ne gândim că s-a recurs la programul 24 cu 48 tocmai pentru a compensa lipsa de personal din sistem. Plata orelor suplimentare lucrate după noul program și recompensate cu până la 175% ar fi trebuit să aducă pompierilor un câștig substanțial. Ceea ce în unele județe s-a și întâmplat. Și, de parcă nu era de ajuns discrepanța creată de faptul că în unele inspectorate aceste ore lucrate sâmbăta și duminica și în sărbători legale au fost plătite corespunzător, în altele - nu, militarii se confruntă cu o nouă surpriză: timp liber corespunzător pentru orele suplimentare, bani - pauză.

Nu suntem pompieri și cu atât mai puțin comandanți, doar simpli jurnaliști, cetățeni care, la nevoie, ne bazăm pe cei mai iubiți militari ai României. Și ca simpli cetățeni, punem o întrebare firească: dacă s-a recurs inițial la mai multă muncă cu plata orelor suplimentare aferente pentru a compensa cât de cât lipsa de personal de pe mașinile de intervenție, acum, după valul de pensionări, cum vor putea beneficia pompierii de zile libere fără a fi afectată siguranța noastră, a cetățenilor?

Într-un interviu acordat revistei noastre, în februarie 2015, la demararea programului 24 cu 48, dr. Raed Arafat, Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă vorbea tocmai despre lipsa acută de personal precizând: "Trecerea la programul 24 cu 48 a fost necesară. Noi aveam deja unități care se confruntau cu lipsa de personal și nu puteau să acopere nevoile de personal pe echipaje. De-abia după această modificare putem veni cu o analiză care să arate de cât personal mai avem nevoie în plus pentru buna funcționare, de cât personal avem nevoie în plus ca să deschidem câteva puncte necesare de lucru și să venim cu un raport către conducerea Ministerului, către Guvern, în care să specificăm în următorii ani de ce avem nevoie. Înainte de asta, trebuia, obligatoriu, să se demonstreze clar că resursa pe care o avem este folosită la o capacitate maximă."

2018: oameni și mai puțini, muncă multă, bani...??!!??
De atunci au trecut 3 ani. Programul 24 cu 48 continuă, și cu toate astea lipsa de personal, mai ales după valul de pensionări din ultimii doi ani, nu s-a rezolvat. Desigur, pentru un politician este greu de priceput că mașinuțele roșii care aleargă la intervenții și cu care, când au chef, ei politicienii se mândresc, trebuie încadrate cu oameni. Și nu cu 2 ci măcar cu vreo 3-4-5, după cerințele mașinii. Dacă unui politician îi este ușor să delibereze, "dăm timp liber în loc de bani" ca să ieșim noi, ministerul, onorabil, un comandant de Armă, care se presupune că și-a distrus câteva perechi de bocanci în foc și apă, ar trebui să se gândească de 10 ori înainte să subscrie unor astfel de cerințe.

Dacă în 2015 pompierii erau băgați în corzi cu un program de lucru 24 cu 48 pentru a suplini deficitul de personal dar mijea undeva speranța unei sume de bani în plus, în 2018, speranța aceasta s-a stins.

Inspectorii șefi - în rol de mici vrăjitori
Un ordin recent al inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, generalul Dan Paul Iamandi, stabilește "compensarea activității desfășurate peste durata normală a timpului de lucru, în zilele de sâmbătă, duminică, precum și în zilele de sărbători legale, indiferent de modul de organizare a timpului de lucru, numai cu timp liber corespunzător".

Responsabili de gestionarea acestei probleme sunt nimeni alții decât inspectorii șefi ai inspectoratelor județene pentru situații de urgență, în calitatea lor de ordonatori terțiari de credite: "ordonatorii terțiari de credite vor dispune măsurile care se impun pentru punerea în aplicare a măsurii menționate, începând cu drepturile care se plătesc în luna martie a.c.".

Cu alte cuvinte, comandanții pompierilor sunt invitați să scoată apă din piatră seacă: nici să nu cheltuie bani pe plata orelor suplimentare și să și facă față deficitului de personal. De bună seamă ordinul cu pricina nu conține și rețeta succesului pentru o astfel de operațiune. Lucru lesne de înțeles având în vedere faptul că, deși s-a trecut la un program 24 cu 48 cu plata orelor lucrate suplimentar, după 3 ani, în județe, deseori ajung la un incendiu mașinile încadrate cu un număr insuficient de oameni.

Dacă la vremea aceea acest program a fost singura soluție viabilă pentru a compensa problemele de personal în sectorul operativ, iar de atunci inspectoratele județene s-au confruntat cu două valuri de pensionări a personalului operativ, ce vrajă ar putea face un inspector șef pentru a rezolva onorabil această "ecuație" în raionul său de intervenție?

Efectele dezastruoase ale manevrei "libere vs bani"
Să vedem însă ce impact poate avea asupra segmentului operativ al Armei Pompieri această mișcare "timp liber în loc de bani". În primul rând nu trebuie să fii Einstein pentru a vedea că a acorda timp liber aferent orelor suplimentare lucrate de pompieri înseamnă automat un deficit și mai mare de oameni pe tură în momentul în care aceste libere sunt acordate. Inseamnă mașini neîncadrate corespunzător (problemă care exista chiar și în condițiile plății orelor suplimentare), înseamnă probleme în exercitarea misiunilor, un timp de rezolvare a situației de urgență mai mare (nu e totuna să stingi un incendiu cu 2 oameni sau cu 4), înseamnă până la urmă o situație de criză.

Să nu uităm că în acest moment există peste 90 de puncte de lucru ale pompierilor deschise la nivel național. Peste 30 din acestea, dacă nu ne înșală memoria au fost inaugurate în ultimii 3 ani. Programul 24 cu 48 și plata orelor suplimentare au făcut posibil ca, în cadrul acestor puncte de lucru, pompierii să fie mai aproape de cetățeni și să ajungă mai repede la ei, în caz de nevoie. Aceste puncte de lucru vor fi închise din cauza deficitului de personal ce derivă din manevra "libere vs bani".

Ce opțiuni au inspectorii șefi?

Să închidă punctele de lucru, unde este cazul. Să scoată mașini din intervenție, eventual să își asume a încadra o autospecială de stingere cu 2 oameni în loc de 5. Să aducă oamenii din timpul liber sub egida creșterii capacității operaționale în cazul intervențiilor complexe de lungă durată. Și, dacă ne uităm la codurile hirologice date numai în ultimele 24 de ore, intervenții de lungă durată care să necesite o mobilizare mare de forțe, vor fi. Să nu uităm cele întâmplate în județele Brașov și Harghita zilele trecute, când datorită avertizărilor de cod roșu hidrologic și a precipitațiilor abundente au fost mobilizați în zonele afectate aproximativ 3000 de pompieri pentru a veni în sprijinul oamenilor. Să nu uităm că în curând intrăm în sezonul incendiilor de vegetație uscată. Ce să facă 2 pompieri în fața unei vâlvatăi care cuprinde hectare întregi?

E ușor să arunci pisica moartă în ograda inspectorilor șefi. E ușor, dacă la nivel central nu există o soluție legală și corectă, să te speli pe mâini și... fie cum o fi, să-i lași pe alții să se descurce. Și probabil o vor face. Cumva.

Nu trebuie scăpat din vedere faptul că un comandant/inspector șef care cheamă oamenii la muncă din timpul liber fără ca aceștia să fie recompensați corespunzător (cu bani nu poți, cu timp liber... iar nu prea ai cum dacă vrei să nu rămâi descoperit pe intervenție) fie riscă să fie tras la răspundere în cazul producerii vreunei tragedii, fie riscă să fie dat în judecată de subordonații nemulțumiți sau acuzat de abuz în serviciu sau alte cele. O situație delicată și extrem de neplăcută căreia, mai devreme sau mai târziu îi vor cădea victime fie cetățenii, fie pompierii.

Drumul spre Iad pavat cu bunele intenții ale politicienilor
În loc de concluzii vom spune doar că situația cu care se confruntă acum pompierii nu e neaparat una nouă. Atât timp cât imixtiunea politicului în Armă nu va înceta, atât timp cât comandanții pompierilor vor fi plimbați la cârma Armei ca pe eșafod, cu ghilotina atârnând deasupra capului în caz de nesupunere, nimic nu se va schimba. Pui un om în fruntea unei Arme pe post de împuternicit. Adică știind din start că misiunea lui expiră în 6-12 luni. Și se mai așteaptă cineva ca acel om să își asume vreo schimbare radicală sau vreo luptă cu guvernanții în favoarea oamenilor săi? (Nu discutăm aici despre ce îl poate determina pe un militar să accepte o asemenea postură. Pornim de la premisa că acceptă aceasta poziție pentru a încerca să facă bine.) Desigur, în prima fază drumul e pavat cu bune intenții iar cel vizat poate conta pe deschiderea și sprijinul șefilor din minister. Puțin mai târziu realizezi că nu e deloc așa. Că binele pentru oamenii din subordine e de cele mai multe ori o chestiune enervantă pentru cei de mai sus obișnuiți ca militarii să execute nu să discute. Și uite așa ajung pompierii și comandanții lor victimele orgoliilor unor politicieni sau ale unor angajați din aparatul administrativ care n-au simțit în viața lor decât mirosul de fum de țigară și nu s-au udat decât cu apa mării sau a piscinelor. Pentru acești oameni totul e matematică simplă. Teorie pură aplicată prost pe o practică dureroasă.

Pompierii militari: bani-nu, concediu-nu, libere-după posibilități?!?

[Imagine: Pompierii-militari-bani-nu-concediu-nu-l...tati-1.jpg]

Fără concediu legal de odihnă și libere în liber
Undeva prin martie, inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, generalul Dan Paul Iamandi, a stabilit printr-un ordin scris: "compensarea activității desfășurate peste durata normală a timpului de lucru, în zilele de sâmbătă, duminică, precum și în zilele de sărbători legale, indiferent de modul de organizare a timpului de lucru, numai cu timp liber corespunzător". Responsabilitatea era pasată în seama inspectorilor șefi care urmau a da libere și totodată să găsească o modalitate de a nu afecta desfășurarea misiunilor specifice pompierilor militari.

După ceva vreme, timp în care în unele inspectorate s-au acordat, legal, zile libere pompierilor militari, s-a ajuns la concluzia că totuși, intervenția nu stă tocmai bine din lipsă de personal. Așa că, inspectorii șefi au fost solicitați verbal, în cadrul unei videoconferințe, indirect, să țină oarecum situația sub control până la găsirea unei soluții, chiar dacă nu puteau fi condamnați pentru acordarea liberelor conform legii.

"Soluția salvatoare" a apărut abia în luna iunie a acestui an. O procedură de vreo 30 de pagini care explică prin calcule matematice, nu prea ancorate în realitate, cum ar trebui recompensați cei mai iubiți militari. Nu vom insista să prezentăm procedura. Ne vom opri doar la efectele ei: concediul de odihnă a fost total uitat pe dinafară în calculele acestei proceduri iar liberele acordate conform acesteia se dau parțial (să nu râdeți - n.r.) <<în timpul timpului liber>>.

Muncă multă recompensată în bătaie de joc
Pompierii militari lucrează începând din anul 2015 într-un sistem de 91/93 de ture de serviciu pe an, cu respectarea concediului legal de odihnă, a zilelor de sâmbătă-duminică și sărbători legale, dar și a zilelor de concediu de odihnă suplimentar. La vremea aceea, acest program, susținut și aprobat de însuși șeful DSU, dr. Raed Arafat, preciza clar plata orelor suplimentare cu un procent consistent pentru pompierii militari obligați să lucreze în plus.

Din păcate, au fost inspectorate în care aceste drepturi bănești s-au plătit și oamenii au fost mulțumiți, dar au fost și inspectorate în care oamenii s-au ales doar cu o brumă de bani în plus sau poate chiar cu... nimic. Criza financiară care a lovit ministerul de resort a determinat reducerea procentelor frumușele de 175% pentru plata orelor suplimentare care nu au putut fi compensate cu timp liber corespunzător. Și, de parcă toate acestea nu ar fi fost suficiente, a apărut noua procedură de plată a orelor suplimentare. O găselniță extrem de alambicată în textul căreia nu există nici noțiunea de concediu legal de odihnă, nici cea de concediu suplimentar de odihnă. O privire atentă arată că în baza acestor calcule "se pierd" un număr frumușel de ore care ar trebui plătite. Carevasăzică, cu bani puțini, IGSU face să meargă lucrurile strună: același volum de muncă în plus, dar bani de până la 5 ori mai puțini pentru militari.

Inspectorul general și departamentul financiar - stat în stat?
[Imagine: Pompierii-militari-bani-nu-concediu-nu-l...tati-2.jpg]

Un lucru surprinde din start la această procedură sofisticată: semnăturile celor care o girează, a celor care îi dau sens și putere. Să privim puțin în urmă. În 2015, nota raport care atesta programul de 91/93 de ture pe an cu plata orelor suplimentare și cu respectarea concediului de odihnă șamd., era întocmită de o echipă care cuprindea, cum era și firesc, un reprezentant al Direcției Financiare, unul al Direcției de Resurse Umane și, obligatoriu, unul al Centrului Operațional Național. Urmau avizele Serviciului Juridic, al adjunctului inspectorului general, al prim-adjunctului inspectorului general, aprobarea inspectorului general dar și a șefului DSU.

Noua procedură din iunie 2018, este elaborată de un finanțist, verificată de alt finanțist, avizată juridic și asumată și aprobată de inspectorul general, generalul Dan Paul Iamandi.

De ce nu au semnat prim-adjunctul IGSU - col. Daniel Dragne și șeful CON - col. Cristian Radu, noua procedură???
O întrebare, zicem noi, pertinentă. Surprinzător, avizul persoanelor care au în subordine directă resursa umană a IGSU dar, mai ales, cele care răspund de capacitatea operațională națională a IGSU, lipsește cu desăvârșire. Astfel, niciun reprezentant al Direcției de Resurse Umane, nici șeful Centrului Operațional Național - colonelul Cristian Radu și nici prim-adjunctul inspectorului general al IGSU, colonelul Daniel Marian Dragne nu par a subscrie la această procedură.

Oare de ce? Până la urmă ultimii doi sunt responsabili direct de bunul mers al intervențiilor în întreaga țară. Noul trend în IGSU prevede ca inspectorul general să fie un bun manager nu neaparat o prezență fizică constantă, și, cum am văzut în ultimii ani, nici măcar nu e nevoie să fie pompier, poate fi și jandarm, și tanchist, poate și polițist de frontieră, sau ce-or mai visa cei din minister (că tot nu mai e mult până pe 4 august când expiră împuternicirea actualului inspector general).

Să fi fost cei doi ofițeri în concediu și să le fi "scăpat" noua procedură? Având în vedere că această metodologie de plată a orelor suplimentare a fost așteptată din luna martie, e puțin probabil ca cei doi să nu fi avut timp să dea pe la birou. Și atunci, de ce printre semnăturile care atestă noua procedură nu se găsesc și semnăturile celor doi? E posibil ca cei doi oameni de Armă să considere că procedura de plată a orelor suplimentare nu este corectă și veniturile colegilor lor de pe intervenție nu sunt conforme cu legea?

Dr. Raed Arafat ce părere are despre noua procedură?
Nici aprobarea șefului DSU, dr. Raed Arafat nu o regăsim pe noua modalitate de plată a orelor suplimentare. Asta în condițiile în care, se știe, că pompierii militari trag din greu pentru ca acest sistem să funcționeze atât pe partea de stingere cât și pe partea paramedicală. Dr. Raed Arafat a fost cel care a susținut din răsputeri programul de 91/93 de ture afirmând că acesta aduce un avantaj financiar deosebit pentru pompieri. Suntem curioși, după noua procedură, ce părere are șeful DSU despre cum sunt recompensați pompierii?
[Imagine: Pompierii-militari-bani-nu-concediu-nu-l...tati-3.jpg]

2018 an nefast pentru pompieri: muncă multă și bani puțini, respect zero

După fiecare nefericită schimbare de comandă la cârma pompierilor, speranțele de mai bine se sting rapid și-ți dai seama că s-a schimbat doar marioneta, păpușarii au rămas aceeași. Ba,mai mult, dacă vreun comandant dă semne că ar scăpa zăbala din gură și acordă prea mare atenție problemelor dureroase/financiare ale subordonaților, acesta e imediat înlocuit. Cu altul mai... docil.

Instaurat cu steaua pe umăr, generalul Dan Paul Iamandi a fost văzut de unii ca un licăr de speranță pentru Arma Pompieri. Deh, cum spunea și ministrul de interne, avem de-a face cu un general la comanda pompierilor. Deh, știți povestea cu tichia de mărgăritar. De parcă un general în fruntea Armei ar fi adus Pompierii de pe ultimul loc din Minister, pe primul. Problemele au rămas aceleași, locul pompierilor în minister, tot primul... de la coadă, și uite-așa, moartea regelui, bucuria proștilor. Dacă judecăm după grad, generalul e un om trecut prin toate etapele unei cariere militare. De la soldat la general. (E drept că generalul comandant al pompierilor nu are nici în ziua de astăzi un CV pe site, dar, deh, când ești ditai generalul și mai ești și în grațiile ministrului, mai contează CV-ul/trecutul? Dar asta e o altă poveste.)

Un general ar trebui, cel puțin în teorie să fie un militar demn, puternic, echilibrat, care impune respect prin experiența și capacitatea sa de a conduce. Un comandant se impune mai ales prin cunoașterea în amănunt a problemelor subordonaților a căror interese le apără conform Statutului cadrelor militare. Ce frumos sună teoria, nu-i așa? În realitate însă...

Având în vedere măsurile luate de onor Ministerul care se vede incapabil a-și gestiona propriul deficit bugetar, luna martie le-a adus pompierilor un Ordin asumat de generalul Dan Paul Iamandi - în calitatea sa de comandant, fidel stăpânilor care l-au numit în funcție - care spune cam așa: "Printre măsurile stabilite în adresa menționată (adresa Direcției Generale Financiare - n.r.) cu impact imediat este cea referitoare la compensarea activității desfășurate peste durata normală a timpului de lucru, în zilele de sâmbătă, duminică, precum și în zilele de sărbători legale, indiferent de modul de organizare a timpului de lucru, NUMAI CU TIMP LIBER CORESPUNZĂTOR. În acest sens, ordonatorii terțiari de credite vor dispune măsurile care se impun pentru punerea în aplicare a măsurii menționate, începând cu drepturile care se plătesc în luna martie a.c.".

Deh, dragi militari, veți munci pe rupte, și fără mai mulți bani. Asta pentru ca doamna ministru să-și poată răsplăti credincioșii jandarmi și nici pe polițiști să nu-i supere foarte tare. Pe sistemul punem mână de la mână că dar din dar se face Rai. În schimb veți primi timp liber pentru orele suplimentare. Și cum știm cu toții că dacă șeful "te roagă" să vii din timpul liber nu poți să-l refuzi fără a fi pregătit să suporți consecințele...

Și toate astea în condițiile în care subiectul plăților restante pentru orele suplimentare pentru anii anteriori este unul extrem de spinos și actual. De acum încolo, nu va mai fi o problemă, din Ordinul generalului Dan Paul Iamandi, aveți o grijă în minus: banii pe orele suplimentare. Ce atâta 175%? O duceați prea bine! Cât despre timul liber, negociat la fața locului, cu onor comandantul de subunitate sau inspectorul șef, după caz. Nu vă place, raport personal.. dacă aveți curajul. Veni, vidi, vici! Sîc!

Pompierul mort în timpul serviciului la Focșani s-a stins datorită stresului provocat de orele suplimentare? Ce ascunde IGSU?

La sfârșitul lunii martie, un pompier din cadrul ISU Vrancea a decedat în timpul serviciului. Din păcate situația în care un pompier se prăbușește la locul de muncă secerat de un infarct sau de un atac vascular cerebral nu mai este o raritate. Revista noastră a adresat la data de 2 aprilie 2019, Inspectoratului General pentru Situații de Urgență - în atenția directă a inspectorului general, generalul Dan Paul Iamandi - întrebări menite să aducă lumină în acest caz.

Camarazii pompierului se temeau că stresul și oboseala provocate de orele suplimentare efectuate de pompier ar fi putut determina moartea acestuia. Reprezentanții IGSU au avut nevoie de aproape o lună pentru a-și ticlui răspunsul la primele noastre întrebări. Și incă 13 zile pentru a NU răspunde concret câte ore/ture a lucrat militarul, pe an, din 2015 până... a decedat. Ce ascunde IGSU?

Pompierul decedat - sute de ore suplimentare în ultimii ani
Una din întrebările adresate de Agenda Pompierului Inspectoratului General pentru Situații de Urgență la data de 2 aprilie 2019, se referea direct la numărul orelor efectuate de militarul decedat la Focșani în perioada 2015-2019.

Câte ore suplimentare a efectuat militarul în perioada 2015-2019 (prezent)?

Răspunsul a venit în 2 mai 2019:

"Conform datelor comunicate de ISU Vrancea, orele suplimentare efectuate de subofiţer în perioada 2015-2019 au fost plătite conform legislaţiei în vigoare existente la momentul realizării plăţii (OMAI nr. 4/2015 din 23 ianuarie 2015 privind condițiile de acordare a majorării salariale pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne care desfăşoară activități în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează şi OMAI Nr. 40/2018 privind condițiile de stabilire a majorării salariale pentru munca suplimentară prestată de personalul cu statut special, precum și activităţile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut). Repartiţia orelor suplimentare plătite este următoarea: 2015-120 ore, 2016-113 ore, 2017-117 ore, 2018-50 ore și 2019-32 ore.

Prin excepție de la cele anterior menţionate, pentru munca suplimentară prestată și care nu a fost plătită, subofițerul a beneficiat de compensare cu timp liber corespunzător. Repartiţia orelor suplimentare compensate cu timp liber este următoarea: 2015-328 ore, 2016-232 ore, 2017-341 ore, 2018-216 ore și 2019-48 ore."

Câte ore a lucrat în total, anual, subofițerul? Legal: 24 cu 48
Cum nu eram pe deplin lămuriți CÂTE ore a lucrat efectiv omul, suplimentar, adică la câte ore de stres, nesomn etc. a fost supus organismul pompierului în ultimii ani, am solicitat IGSU noi precizări la data de 6 mai 2019:

Va solicităm respectuos sa ne comunicați, în completare, numărul TOTAL al turelor, și numărul TOTAL al orelor, lucrate de subofițerul plt. maj. Adrian Ciobanu, de la ISU Vrancea, pentru fiecare an: 2015, 2016, 2017, 2018.

Cererea noastră pare că i-a pus pe jar pe reprezentanții IGSU. Răspunsul a venit după 13 zile, la data de 19 mai 2019. După ce, în prealalbil, la o nouă solicitare a noastră, ni s-a comunicat că sunt așteptate datele de la ISU Vrancea, am primit un răspuns care nu pare a conține date. Mai degrabă o încercare disperată de a ascunde ceva:

"Ca urmare a solicitării dumneavoastră, transmisă Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) în data de 06 mai 2019, în revenire la răspunsul nr. C/221 din 25.04.2019, vă supun atenției punctul de vedere instituțional, în concordanță cu domeniul de competență, astfel:

Potrivit datelor furnizate de ISU Vrancea, pentru orele lucrate suplimentar, subofițerul a beneficiat de drepturile acordate în conformitate cu documentele emise în baza legislației în vigoare. Subofițerul a fost planificat în serviciul de permanență unde s-a avut în vedere încadrarea în programul de lucru stabilit. Începând cu luna februarie 2015, IGSU a adoptat măsura de trecere la un program de lucru 24/48 de ore, în limita a 91-93 de ture de serviciu pentru fiecare subofițer operativ. În speranţa că informaţiile oferite vă sunt utile, vă asigurăm de întreaga deschidere şi disponibilitate la colaborare din partea specialiştilor noştri."

Ce ascunde IGSU în cazul morții pompierului de la ISU Vrancea?
Adică, noi solicităm numărul de ore lucrate de subofițerul decedat, cei de la IGSU ne spun că a lucrat legal, 24 cu 48. Și ca să ne spună asta, le-a luat aproape 2 săptămâni.

Una peste alta, ce ascunde IGSU în cazul morții subofițerului de la ISU Vrancea? Într-un răspuns la o întrebare care solicită clar NUMĂRUL DE ORE și NUMĂRUL DE TURE lucrate de subofițer, IGSU transmite asigurări despre faptul că s-a respectat încadrarea conform programului 24 cu 48, program implementat pentru salvarea conceptului SMURD care ar fi căzut victimă lipsei de personal. O ambulanță de prim-ajutor calificat care aleargă la urgențe mai mult sau mai puțin majore, "ia" din start 3 oameni. Asta în timp ce o bătrână mașină de stingere "se mulțumește" deseori cu 2. Deh, să stingi o casă în flăcări poți cu 2 oameni, dar să intervii la o nevralgie dentară, la un panarițiu sau o criză de hemoroizi, e aproape imposibil fără 3 pompieri.

Vom solicita din nou IGSU să precizeze clar numărul TOTAL de ore și ture efectuate de subofițer în perioada amintită, poate de acestă dată vom reuși să primim un răspuns concret. În caz contrar vom solicita un răspuns Corpului de Control al Ministrului, organism în fața căruia reprezenanții IGSU ar trebui să nu aibă secrete.

Totodată, credem că, dat fiind numărul de cazuri, în creștere, a pompierilor care au un sfârșit fie brusc, fie secerați de boli necruțătoare la vârste din ce în ce mai tinere, se impune o analiză a situației și a modului în care programul de lucru 24 cu 48 afectează calitatea vieții celor mai iubiți militari. Nu este în interesul nimănui ca militarii să moară pentru gloria unui concept a cărui imagine și-o adjudecă un singur om.

Mor mai puțini militari în războiul din Afganistan decât pompieri, pe timp de pace, alergând după urgențe medicale!

6. Este primul și singurul pompier care susține că nu există ore suplimentare neplătite.

Generalul Dan Paul Iamandi afirmă că nu există ore suplimentare neplătite?!?!?!?!?!

[Imagine: Generalul-Dan-Paul-Iamandi-afirma-ca-nu-...tite-1.jpg]
[Imagine: Generalul-Dan-Paul-Iamandi-afirma-ca-nu-...tite-2.jpg]

În urmă cu câteva săptămâni, redacția noastră a adresat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență câteva întrebări referitor la plata orelor suplimentare pe care pompierii militari din sectorul operativ le desfășoară după trecerea la programul de lucru 24 cu 48.

Am adresat aceste întrebări după ce am remarcat nemulțumirile pompierilor care se plângeau că, deși șeful DSU, dr. Raed Arafat anunța la demararea acestui program că urmează și creșteri salariale pe măsură, acest lucru nu s-a remarcat decât pe fluturașii de salar din unele inspectorate.

Am încercat să găsim lămurire la instituția care își asumă rolul de coordonator al activității inspectoratelor județene. Răspunsul semnat de noul inspector general generalul Dan Paul Iamandi și lt.col. Balaci-Miroiu Anda - șeful Direcției Financiare, este uimitor: după o plimbare amețitoare prin legilsație, cei doi, concluzionează că "nu există unități subordonate ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență care nu achită majorarea salarială pentru personalul care desfășoară activități în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare nu se lucrează".

În imagini, puteți citi integral răspunsul IGSU. Mai jos, aveți întrebările adresate de redacția noastră. Comentariile sunt de prisos. Vă lăsăm pe dumneavoastră, cei care aveți fluturașul de salar în mână, să decideți dacă răspunsul IGSU conține un adevăr sau... povești de adormit jurnaliști.

Întrebările noastre:

"Având în vedere numeroasele întrebări și sesizări primite pe adresa publicației noastre, privind plata orelor suplimentare către personalul angajat al IGSU, prin prezenta vă rugăm să ne precizați:

De ce există o discrepanță în acordarea sumelor cuvenite personalului operativ pentru plata orelor suplimentare și de ce nu sunt acordate aceste drepturi, la fel, în toate județele?
Ce demersuri trebuie să întreprindă un angajat pentru a beneficia de plata orelor suplimentare?
Din informațiile noastre, o parte din inspectorate plătesc aceste drepturi, o altă parte, nu. Vă rugăm să precizați care sunt inspectoratele în care aceste sume au fost achitate?
Totodată vă rugăm să precizați și prevederile legale care stau la baza calculului și acordării acestor sume."

Mai adăugăm doar că, din informațiile noastre, în județe precum Hunedoara, Mehedinți, Bistrița Năsăud, Satu Mare orele suplimentare într-adevăr s-au plătit așa cum trebuie, neexistând nemulțumiri. În altele, fie s-a supus la vot iar votul final l-a avut contabila șefă, fie orele suplimentare "le-a păpat lupul", fie subiectul a fost trecut de comanda unității la capitolul "secret". Legea este clară: orele suplimentare trebuie plătite și asta atestă inclusiv IGSU prin acest răspuns chiar dacă cei doi semnatari se prefac că nu știu de problema dureroasă și cronică a pompierilor: plata orelor suplimentare.

În concluzie, dragi militari pompieri, dacă șefii direcți nu vă recunosc drepturile conferite de lege, comentariile se taxează și să protestați nu aveți voie, nu vă rămâne decât să inițiați demersurile necesare pentru a vă primi drepturile bănești și să bateți la porțile instanței. După cum puteți constata, durerile celor mici nu ajung la urechile celor mari. Ori strigați prea încet, ori alții aud doar ceea ce vor să audă.

7. A girat ilegalitățile de la ISU Dolj cu sporuri babane și a transformat IGSU într-o insulă a iubirii.

"Comanda rubedeniilor" din ISU Dolj onorată cu sporuri de 50% de Generalul Dan Paul Iamandi!!??

Ministrul Marcel Vela a afirmat că va trimite la ISU DOlj Corpul de control pentru a verifica situația celor 101 cadre militare înrudite între ele. Verificările dispuse de generalul Dan Paul Iamandi la presiunea mass-media au scos la iveală o serie de înrudiri între angajații inspectoratului. Desigur, concluzia a fost că aceste înrudiri deși există, nu strică și nu reprezintă un conflict de interese. Până la urmă, pompierii sunt o mare familie, nu-i așa?

Sporuri de familie
Dacă tot trimite ministrul Vela Corpul de Control la ISU Dolj, poate verifică și dacă e adevărat că personalul aflat în comanda inspectoratului rubedeniilor beneficiază și a beneficiat prin "tradiție" de așa-numitele și mult doritele sporuri de 50%, adică de majorări pentru lucrări de excepție. Probabil un bonus că au ținut unită, ba, chiar au înmulțit familia mare a pompierilor.

Modalitatea de acordare a acestor indicatori e un subiect sensibil în toată țara. Cei mici, tălpașii, arareori obțin câte un stimulent din această cutie cu recompense. În ciuda "încuscrelilor" de la ISU Dolj nimeni nu a observat că anual, cei din comanda inspectoratului au beneficiat, la propunerea generalului Dan Paul Iamandi, de majorarea pentru lucrări de excepție. Așa cum până să afle din presă, nimeni nu știa nici că 101 cadre sunt înrudite între ele la ISU Dolj.

Personalul din comanda unui inspectorat beneficiază de aceste sporuri la propunerea inspectorului general, ele fiind acordate de ministrul de interne. Desigur, dar din dar se face Rai, așa că, spun sursele noastre că și inspectorul șef al ISU Dolj a acordat la rândul său astfel de sporuri, anual, subordonaților săi merituoși din "familie", n-a scăpat niciunul cu sânge albastru să nu guste din cornul abundenței.

IGSU - 140 de sporuri la aproximativ 260 de angajați vs 550 de sporuri la 25000 de pompieri
Cum spuneam subiectul acordării acestor stimulente pentru lucrări de excepție, este unul delicat, întrucât dacă ne uităm atent avem de a face cu un soi de tort din care se înfruptă camarila inspectorului general și, în mult prea multe cazuri, acoliții inspectorilor șefi: comandanți, contabili, psihologi etc. Rar, extrem de rar, se mai alege cu un asemenea spor un amărât din linia întâi. La nivelul unei instituții numărul acestor indicatori nu poate depăși un maxim de 5% din numărul de posturi. IGSU, din câte cunoaștem, are aproximativ 700 astfel de indicatori anual. În mod normal aceste bonificații se acordă, așa ar fi normal, pentru rezultatele de excepție obținute în activitate. Din cei 700 de indicatori în plată, 140 sunt acordați de inspectorul general unora din cei 250-260 de angajați ai IGSU. Restul, de 550-560 se împart în "provincie", adică în cele 41 de inspectorate, adică la vreo 25.000 de oameni, sau mai mult. Cum vă sună, domnule ministru?

Bonusuri după funcție

Rareori se întâmplă ca inspectorii șefi sau primii adjuncți sau adjuncții să nu fie pe lista indicatorilor pentru majorări de excepție. Așa că, din cei 550-560 rămași pentru amărâții din provincie se mai scad aproximativ 130 pentru cei din comanda inspectoratelor. Mai rămâne o brumă de 400-420 de indicatori pentru angajații celor 41 de inspectorate pentru situații de urgență din țară. La ce a mai rămas din tort, vin, după legi nescrise, tot apropiatii comenzii inspectoratelor: șefi centre operaționale județene, contabili - factori cheie în neplata orelor suplimentare, șefi inspecție de prevenire, comandanții de detașamente aflați în grațiile inspectorilor șefi etc. Ce rămâne celor de jos...? Mai nimic. Matematica noastră nu este exactă, de aceea ar fi de bun augur ca organe de control specializate să binevoiască a verifica situația. Nu de alta, dar atât timp cât astfel de bonificații se acordă doar celor mari și celor mici nu, undeva există o problemă.

În plus, este strigător la cer ca angajații a 41 de inspectorate (cca. 25000 de oameni) să se împartă pe circa 550 de astfel de indicatori în timp ce angajații IGSU "înghit" din start 140 de astfel de bonificații, la 250-260 de oameni!

Cine beneficiază și cine nu beneficiază de majorări de excepție?
Umblă vorba prin târg că în majoritatea cazurilor aceste stimulente revin celor care au funcție de comandă nu de execuție. Mai umblă vorba prin târg că ele se "lipesc" de acei comandanți sau factori de decizie care gestionează "cât mai bine" plata/neplata orelor suplimentare. Într-o vreme nu se raportau nici cazurile de ultraj tocmai ca inspectoratul să fie imaculat și inspectorul șef să fie un candidat eligibil. Nu știm dacă s-a schimbat ceva, dar ne-am mira. Umblă vorba prin târg că și soția generalului Dan Paul Iamandi, psiholog la ISU Iași, beneficiază de astfel de recompensă din anul 2018, de când generalul e mare șef peste pompieri și cică ar fi pe listă și pentru următoarele 6 luni. Deh, când soțul ți-e plecat, dai tot ce ai mai bun din tine la serviciu.

Inspectorii șefi care deschid noi puncte de lucru SMURD sunt de asemenea preferați. La fel și cei care știu să își determine subordonații, cu frumosul sau nu, să nu cârtescă dacă sunt nemulțumiți de neplata orelor suplimentare sau de munca istovitoare pe mașinuțele SMURD. Din câte cunoaștem și cei aruncați în gura presei pe post de carne de tun în cazul filmulețului de la Colectiv se fac demni de o majorare de excepție. Adică, pe de o parte îi omorâm că au ascuns Emirului filmulețul, pe de altă parte le dăm bonusuri de devotament. Și lista ar putea continua...

Cine nu beneficiază de astfel de majorări? Cei mici, tălpașii, plini de fum, cu ore suplimentare neplătite, frustrați, epuizați, fără sânge albastru și fără abilitățile necesare pentru a intra în grațiile șefului. Dacă sunt, totuși, cazuri în care oamenii din linia întâi beneficiază de astfel de recompense financiare, respect acelor inspectori șefi care s-au gândit și la cei mici!

IGSU - mica Veneție: toți ofițerii din comanda IGSU au soțiile angajate în unități subordonate

Nu bine a terminat a se plânge în Israel de presa care atacă sectorul de urgență cu știri false (fake news), că doctorul Raed Arafat s-a simțit nevoit să intervină într-o nouă problemă și să pună punctul pe I, apărând onoarea subordonatului său nemijlocit, generalul Dan Paul Iamandi. Deși plecat din țară, Raed Arafat a ținut să răspundă jurnaliștilor care au bătut monedă pe tema faptului că soția generalului este angajată, ca psiholog, în cadrul ISUJ Iași.

Raed Arafat - zeul iubirii
Într-o postare pe Facebook, Raed Arafat, erijându-se într-un soi de Amor sau Cupidon - zeu al iubirii, s-a arătat siderat de reacția jurnaliștilor de la Libertatea și a afirmat că ar fi neconstituțional ca relațiile de căsătorie sau de familie dintre angajații IGSU să fie "taxate". Până la urmă nu poți lua măsuri împotriva dragostei, fie ea oficială, fie neofcială. "Astfel de situatii exista in toate institutiile, civile, militare, publice, private... oamenii se cunosc, se imprietenesc, se casatoresc, unii devin nasi altii devin fini, totul in interiorul institutiei sau al firmei, dupa ce acestia au fost deja parte din respectiva institutie. Oare ce solutii exista care sa duca la multumirea criticilor din media si a celor care comenteaza lucrurile fara sa cunoasca povestea din spate sau realitatea situatiei? Sa emitem o lege care sa interzica relatiile de prietenie, casatoriile si orice alta interactiune, cu exceptia relatiilor strict profesionale, intre angajatii unei institutii si sa punem dupa aceea pe unii care sa urmareasca angajatii, si sa raporteze superiorilor, ca sa putem lua masurile la timp inainte de a se sesiza vreun jurnalist si sa inceapa sa atace institutia si angajatii ei?" - scrie Raed Arafat. Până la urmă, are și dumnealui dreptate.

Trei, Doamne, și toți trei...
De altfel, dacă cineva ar "sancționa" relațiile de căsătorie din cadrul IGSU am avea surpriza să plouă cu astfel de amenzi. Doar la nivelul comenzii IGSU, fiecare din cei trei ofițeri, au soția angajată în cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență: inspectorul general generalul Dan Paul Iamandi - soția psiholog la Iași, prim-adjunctul inspectorului general colonelul Cristian Radu - soția șef Birou Juridic la ISU București-Ilfov, adjunctul inspectorului general colonel Cezar-Mihai DAMIAN - soția subofițer la ISU Mureș (unitate de la care provine și domnia sa). Soțiile distinșilor ofițeri au intrat în rândurile pompierilor în anii 2005, 2007, 2008, fiind angajate din sursă externă.

Poate pentru că pompierii petrec mult timp la serviciu, iac-așa iau naștere idilele care se transformă din colegialitate în iubiri sau amantlâcuri și, mai apoi, în căsătorii/concubinaje. Întâmplător acestea se petrec în general în birouri, probabil pentru că la nivel operativ, bieților subofițeri plini de fum sau extenuați de SMURD nu le mai arde de fluturași în stomac. În plus, funcțiile de comandă sunt mai atractive. Sic!

Dragostea în organigramă
Ministrul Vela va fi surprins să constate că în IGSU și unitățile subordonate sunt mulți soți sau oameni cu diverse grade de rudenie. Ba chiar și oameni care nu și-au oficializat relația. Doctorul Raed Arafat are însă 100% dreptate. Viața personală a unui om nu e treaba nimănui, indiferent în ce fel de relație se petrece, oficială sau neoficială. Atât timp cât se consumă în timpul liber, și atât timp cât omul rămâne integru, viața personală neafectându-i modul în care își exercită funcția, Doamne, ajută!

Problemele apar, în anumite cazuri în care dragostea, oficială sau nu, cere un tribut, un favor, un bonus, determinând favorizarea persoanei în cauză, în defavoarea altora. Și s-au mai văzut cazuri în istoria recentă a pompierilor, nu-i așa?

Desigur, subiectul e delicat pentru că nu poți lua dreptul unui om de a se implica într-o relație cu un subordonat. Și nici nu poți fi sigur că soția/iubita/amanta subordonată nu dă maximul la serviciu pentru a merita o recompensă. Sunt situații și situații. Legea nu poate reglementa relațiile de dragoste de la locul de muncă, sigur nu în instituțiile de stat. În schimb sunt reguli nescrise și care țin de bunul simț al fiecăruia și care dictează până unde se poate implica dragostea în recompensarea corectă a celuilalt. Vânătoare de vrăjitoare, că bine zicea Raed Arafat. Doar fiecare șef a avut grijă să se acopere sau să pună măcar un subaltern credincios în organigramă, între el și jumătatea sa. Deci...

Vânătoarea de... subofițeri
Mai zicea ceva interesant doctorul Raed Arafat "Sa emitem o lege care sa interzica relatiile de prietenie, casatoriile si orice alta interactiune, cu exceptia relatiilor strict profesionale, intre angajatii unei institutii si sa punem dupa aceea pe unii care sa urmareasca angajatii, si sa raporteze superiorilor, ca sa putem lua masurile la timp inainte de a se sesiza vreun jurnalist si sa inceapa sa atace institutia si angajatii ei?".

Știți cum e cu gura păcătosului? Adevăr grăiește! Practica amintită de doctorul Arafat există și se aplică în tocmai. Doar că nu e valabilă decât când sunt urmăriți subofițerii pentru postările pe Facebook cu nemulțumiri legate de program sau turele obositoare SMURD sau modulul 2 de SMURD. Culmea!

"Foc . O stivă de replici uscate, plus cuvântul scânteie."
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 29-11-2020 06:41 AM de HomefireNews.)
29-11-2020 06:30 AM
Citaţi acest mesaj într-un răspuns
{myadvertisements[zone_3]}
Postează răspuns 


Mesaje în acest subiect
RE: Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU) - HomefireNews - 29-11-2020 06:30 AM
RE: Donatii pentru pompieri - maf150 - 19-10-2012, 07:01 PM

Săritură forum:



Bine ai venit, Vizitator!
Trebuie să vă înregistraţi înainte să postaţi aici.


  

Parolă
  





Ultimele subiecte
Raed Arafat
Ultimul mesaj a fost postat de: HomefireNews
Ieri 07:17 PM
» Mesaje: 349
» Vizualizări: 407956
28 Februarie - Ziua Prote...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
Ieri 06:02 AM
» Mesaje: 28
» Vizualizări: 37934
Salvatorii de lângă noi ...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
27-02-2021 07:06 AM
» Mesaje: 42
» Vizualizări: 44992
S.P.S.U. Sea Protect Grou...
Ultimul mesaj a fost postat de: SPG FIRE Agigea
25-02-2021 07:16 AM
» Mesaje: 22
» Vizualizări: 14684
I.S.U. "Dobrogea" al Jude...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 05:29 AM
» Mesaje: 991
» Vizualizări: 712688
Ministerul Afacerilor In...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 05:03 AM
» Mesaje: 120
» Vizualizări: 107459
Intervenţii / Diverse / I...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 04:52 AM
» Mesaje: 212
» Vizualizări: 174615
I.S.U. "Oltul" al Judetul...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 04:36 AM
» Mesaje: 144
» Vizualizări: 104533
Oameni care salvează vieţ...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 04:20 AM
» Mesaje: 246
» Vizualizări: 264778
I.S.U. "Neron Lupascu" al...
Ultimul mesaj a fost postat de: Covalciuc Bogdan
25-02-2021 03:51 AM
» Mesaje: 97
» Vizualizări: 79114

Sustinem
semperfidelis.ro
agendapompierului.ro