Evaluarea subiectului:
- 15 voturi - 5 în medie
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU)
|
Autor |
Mesaj |
Homefire News
Old firefighter Moderator
Mesaje: 7,078
Alăturat: Nov 2010
Locatie:
Thanks: 7723
Given 6957 thank(s) in 3402 post(s)
|
RE: Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU)
Citat:8. O singuă intervenție în palmares, "condusă"/vizitată în calitate de inspector general.
Ce nu au reușit stihiile naturii, a reușit ministrul Vela: generalul Iamandi la prima misiune coordonată în calitate de inspector general!
O știre de ultimă oră arată că Premierul Ludovic Orban a stabilit împreună cu ministrul de interne, Marcel Vela, trimiterea şefului IGSU, generalul Dan-Paul Iamandi, pentru a coordona orice fel de acţiune care se desfăşoară în cazul scufundării navei Queen Hind, cu 14.600 de oi la bord, în acvatoriul zonei Midia a Portului Constanţa.
General cu adrenalină
Iată că ceea ce nu au reușit nici stihiile naturii, a reușit noul ministru de interne: să-l determine pe inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență să iasă din bârlog și să dea piept bărbătește cu o situație de urgență de amploare.
Generalul Dan Paul Iamandi îndeplinește funcția de inspector general al IGSU din februarie 2018, când l-a înlocuit pe colonelul, acum în rezervă, Daniel Marian Dragne. Dragne a fost debarcat de fostul ministru de interne Carmen Daniela Dan, după ce a condus cu succes, timp de 20 de zile, una din cele mai dificile misiuni, la sonda de gaz Moftinu.
Din februarie 2018 nu am avut niciodată ocazia să admirăm iscusința generalului Iamandi în gestionarea unor situații de urgență sau a unor probleme operative majore cu care s-au confruntat pompierii, generalul fiind mai mult ba pe pista de raliu, ba în concediu de odhnă - legal de altfel, ba în zile libere. Cum-necum, acesta a reușit să se fofileze și să nu își asume responsabilitatea coordonării vreunei misiuni de amploare, liniștit că are subordonați destoinici. Astfel a "fentat" coduri portocalii de zăpadă, incendii de proporții (vezi incendiul de la Solina-Alba, cu care nici măcar nu s-a intersectat pe drumul de întoarcere la București de la o conferință pe teme de medicină de urgență desfășurată în aceleași zile, la Baia Mare), mitingul din 10 august, referendumul pentru familie și alte situații care au presupus un efort considerabil pentru personalul operativ.
Lâna udă nu-i ca lâna uscată!
Conform unor fotografii de pe pagina de Facebook a ISU Constanța, generalul Iamandi a și ajuns la Constanța pentru a prelua comanda operațiunilor de salvare a animalelor de la bordul navei Queen Hind. O misiune grea, contracronometru, cu emoții și adrenalină, toate cele necesare, ca la raliu!
Presa locală și centrală menționează o declarație a generalului coordonator al operațiunii de salvare a oilor. "După cum știți, se intervine de duminică. Intervenția a fost foarte dificilă, pentru că nava a fost aplecată pe o parte și era o singură cale de acces și aceea foarte îngustă, și tot pe acolo trebuiau scoase și animalele. Ele, chiar dacă sunt vii, sunt foarte grele acum pentru că lâna este îmbibată cu apă, se acționează foarte greu, pentru că și în interior poziția salvatorilor era dificilă, erau scafandri în interior. În continuare, ne concentrăm pe salvarea oilor care mai sunt în viață, se pare că mai sunt, acum se apropie navele de vasul eșuat, vom mai salva ce se poate salva, timpul este scurt. Ședința de azi a avut ca scop inițierea unui plan de acțiune pe termen scurt și mediu pentru a putea prevedea fiecare pas făcut în continuare până la neutralizarea cadavrelor. După ora prânzului, după ce venim din teren, ne vom vedea din nou cu toți reprezentanții autorităților locale care intervin pentru a semna un plan de acțiune, de analiză, să vedem cine va efectua extragerea cadavrelor din vas, cine le va transporta și cine la va incinera. Vom avea și un plan de incinerare, să știm în câte zile le vom incinera”, a declarat șeful IGSU, Dan Paul Iamandi conform replicaonline.ro.
Carevasăzică în teren facem planuri peste planuri, semnăm planuri, discutăm. Știm că lâna udă nu e ca lâna uscată și mai știm să semnăm planuri. Parcă mai era un inspector general care ne spunea că iarna nu-i ca vara, la munte nu-i ca la câmpie. Nici la intervenție nu-i ca în birou la IGSU. Cu multe planuri, intrăm la apă, domnule general! E o misiune contracronometru, extrem de dificilă. Din păcate la Constanța nu e timp de planuri scrise. Ca de altfel la nicio misiune a pompierilor. Pompierii nu acționează pe planuri scrise, ar fi vai de noi, cetățenii, dar când nu ai ce să spui concret și ești obligat să dai față cu presa și nu te mai poți ascunde în spatele unor comunicate blonde, spui ce... poți.
Orban amenință cu demiteri în cazul Constanța. Unde s-a evaporat stăpânul situațiilor de urgență?
Premierul Ludovic Orban a declarat că reprezentanții instituțiilor din cadrul ministerelor implicate în operațiunea de la Constanța, care nu și-au făcut treaba, vor fi eliberați din funcții. Și noi tocmai ne întrebam unde a dispărut stăpânul situațiilor de urgență, ultra-băgăciosul Raed Arafat care știe de toate, pentru toți.
Ne aducem aminte că n-a fost intervenție a pompierilor și Măria Sa să nu fi fost pe sticlă cu declarații pompoase pozând în salvatorul națiunii. De vreo două zile însă, s-a evaporat. Nici despre incendiul de la Sun Plazza, nici de oile de la Constanța nu a auzit. Se pare că și-a scos la înaintare o nouă victimă: subordonatul nemijlocit - generalul pilot de raliu. Deh... din obișnuință.
9. A fost singurul în stare să umilească pe patul de spital, un camarad ars într-un incendiu.
Alexandra Furnea, supraviețuitoarea de la Colectiv - replică dură dată Generalului Iamandi pentru umilința la care l-a supus pe pompierul Mihai Sfetcu
Generalul Dan Paul Iamandi a trecut marți, 10 iulie a.c., pragul Institutului Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie cu scopul de a-l vizita pe pompierul rănit în timpul intervenției de la Eșelnița. Vizita generalului pare să nu se fi desfășurat tocmai sub cele mai bune și cordiale auspicii. Ba se pare că acesta chiar l-a certat pe pompierul ars. În acest sens, o replică usturătoare i-a fost dată onor comandantului Armei Pompieri de Alexandra Furnea, supraviețuitoarea de la Colectiv.
Domnule general, ați ars vreodată? Dacă răspunsul este nu, atunci luați loc și fiți umil!!
Într-o postare pe contul său de Facebook, Alexandra a dat o replică usturătoare unei declarații pe care generalul ar fi dat-o unor reprezentanți ai presei centrale, conform căreia condițiile din spitalele din România sunt la fel cu cele din Germania.
"Mihai a primit ieri o vizită de la un domn general care i-a explicat că "avem tot ce ne trebuie și condiții ca în Germania". Supărat că povestea pompierului a ajuns să fie cunoscută, acest domn l-a certat pe Mihai pentru îndrăzneala de a cere ajutor. În timp ce îi vorbea din picioare și sănătos unui om bolnav și imobilizat, rănile acestuia, îngrijite cu improvizații, se adânceau și supurau, cotropite de microbi. De la înălțimea uniformei, domnul declama competența Sistemului unui bărbat sfârșit, abandonat în mrejele lui. Domnule general, ați ars vreodată? Dacă răspunsul este nu atunci luați loc și fiți umil. Tiribombele afectate nu impresionează pe nimeni. Ba chiar pot să ucidă." - spune răspicat fata care știe mai bine decât oricine ce înseamnă o arsură.
"Mihai urma să primească ieri vizita pro-bono a unui chirurg plastic competent. În spitalul unde este internat acum, nu există această specialitate. Medicul nu a fost lăsat să intre la el. A fost gonit și a plecat în lacrimi, umilit de același sistem pe care colegii săi îl protejeaza fără să priceapă că pijamaua de pacient poate să ia oricând locul halatului de doctor pe care îl poartă atât de șui, pe un suflet atât de strâmb. Am un flashback acum cu specialiștii de la Ortoprofil care fuseseră chemați de sora mea la Spitalul de Arși din București, pentru a-mi vedea patul și a găsi o soluție, în lipsa unei saltele adecvate pentru arsurile mele severe de pe spate, un dispozitiv care să mă susțină așa încât să nu dorm pe grefe. Pe atunci credeam că de aceea nu reușesc operațiile, din cauza poziției în care stăteam - singura pe care o puteam lua. Nu știam că sunt infectată și ca orice aș face, grefele se vor liza. Doamna doctor Munteanu l-a gonit pe specialist, jignindu-l și spunându-i că..."spitalul are tot ce îi trebuie". Nu aveam paturi. Nu aveam saltele. Nu aveam pansamente. Nu aveam scutece. Nu aveam un protocol de igienă. Nu aveam saloane. Aveam, în schimb, Pseudomonas, MRSA, Acinetobacter și Klebsiella." - mai scrie îndurerată Alexandra.
"Dacă vă întrebați ce au invățat "autoritățile" după Colectiv, ei bine, aveți răspunsul mai sus. Aroganța și autosuficiența, minciuna și mistificarea realității rămân la putere. 4 ani de la Colectiv. Spitale incapabile să trateze mari arși. Niciun centru de recuperare. 0 interes din partea celor aflați la putere. Arșii neștiuți ai României mor în continuare. Ne avem doar unii pe alții iar Mihai încă are nevoie de ajutor." - încheie tânăra îndemnând oamenii să doneze pentru pompierul Mihai Sfetcu.
Mihai Sfetcu tace, voluntarii tac și ei de dragul lui
Contactați de Agenda Pompierului, nici pompierul-erou Mihai și nici soția acestuia, Cristiana, nu au fost capabili să facă vreo declarație legat de vizita distinsului comandant de oști. Vocea lor sugrumată însă spunea multe. Sunt tăceri care spun mai mult decât o mie de cuvinte. În tăcerea lor e scrisă durerea umilinței, la aceeași cotă cu durerea arsurilor. Sunt vorbe care ustură mai tare decât o arsură, știați, domnule general? Mai ales când omul e în doliu, pentru că tocmai și-a pierdut tatăl, mai ales când omul se vede că nu poate nici măcar mânca singur, sau vede că nu poate merge. Cu atât mai mult când e vorba de un bărbat zdravăn obișnuit să fie el sprijin și care se vede dintr-o dată schilodit.
Căutând să aflăm dacă într-adevăr comandantul pompierilor români a făcut astfel de afirmații... comice despre spitalele din România a căror stare deplorabilă e bine cunoscută, am contactat-o telefonic pe doamna Monica Althamer - voluntarul care este și consilierul lui Mihai Sfetcu, în problemele stării sale de sănătate post-accident și unul din organizatorii acțiunii de donație deschise pentru pompier.
Monica Althamer a declarat pentru Agenda Pompierului: "Am fost informată, prin intermediul presei, că un domn general a afirmat că Mihai Sfetcu este tratat în acest moment mai bine ca în Germania. Nu am reușit să văd până în acest moment vreun material video sau scris cu această declarație, pentru confirmarea informației. În situația în care informația este reală, această afirmație amintește de o declarație similară din noiembrie 2015, a ministrului sănătății din acel moment, Nicolae Bănicioiu. Atunci aveam "tot ce ne trebuie", la fel "ca în Germania"... Realitatea tragică este că, 4 ani mai târziu, în timp ce pacienții se luptă să trăiască iar de la mulți medici se așteaptă să trateze prin invocarea divinității, cu mâinile goale, (pentru că nu, nu avem tot ce ne trebuie), asistăm la declarații și comunicate de presă emise care sfidează insistent știința, logica elementară, demnitatea umană."
În ce privește discuția dintre general și subofițerul rănit, Monica Althamer a preferat să nu facă niciun comentariu din respect pentru suferința fizică și emoțională a pompierului Mihai Sfetcu, precizând totuși că "în acest moment este important doar ca Mihai Sfetcu să primească tratamentul și îngrijirile corespunzătoare și nu declarațiile nefericite ale unora sau altora indiferent care este numele lor sau poziția pe care o ocupă în diverse instituții ale statului."
Domnule general, indiferent cât de tare vă supără adevărul, indiferent cât de mare vă e orgoliul de general cu o stea care speră la a doua stea înainte de pensie, indiferent cât de mult detestați presa în general și Agenda Pompierului în special, dacă ați avut într-adevăr îndrăzneala de a-l certa pe acest om pe patul de spital, ați reușit să le întreceți pe toate. Și lipsa la comanda trupelor în momentele importante și grele ale Armei, și situația cu neplata orelor suplimentare, până și faptul că de 2 luni starea acestui om nu a fost pe agenda dumneavoastră extrem de plină. Noi nu comentăm. Alexandra Furnea a spus tot. Dacă aveți superiori, alții decât cel căruia vă subordonați nemijlocit, sperăm că nu doar citesc aceste rânduri ci sunt capabili să clarifice situația luând măsuri.
Faptul că Mihai nu vorbește despre modul în care se pare că l-ați tratat arată că OMENIA nu se măsoară în grade și funcții ci în modul în care suntem capabili să iertăm cele mai josnice umilințe.
10 . Nu s-a implicat în rezolvarea problemelor legate de asigurările de sănătate ale militarilor, recunoscând cu seninătate situația.
Doar 60% din pompierii militari au banalul examen clinic efectuat. Ceilalți, nici măcar atât!!!!!!
La sfârșitul lunii martie, un pompier din cadrul ISU Vrancea a decedat în timpul serviciului. Revista noastră a adresat la vremea aceea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență - în atenția directă a inspectorului general, generalul Dan Paul Iamandi - câteva întrebări privitoare la evaluările medicale periodice la care sunt supuși pompierii, la demersurile întreprinse - sau nu - în vederea realizării asigurărilor de viață ale acestora, dar și câteva întrebări referitoare la subiectul dureros al orelor suplimentare. Acest din urmă subiect va face obiectul unui articol separat.
Pompierul mort avea evaluările medicale la zi!!??
Ca urmare a solicitării dumneavoastră, transmisă Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) în data de 02 aprilie 2019, vă supun atenţiei punctul de vedere instituțional, în concordanță cu domeniul de competenţă, astfel:
1. Când a efectuat militarul în cauză ultima examinare medicală periodică, conform legislației în vigoare? În ce a constat această evaluare?
Ultima examinare medicală periodică a fost efectuată în data de 19 noiembrie 2018. Această evaluare a constat în examenul clinic general efectuat de medicul de familie, care este și medic de unitate.
2. La câte evaluări periodice a fost supus pompierul în ultimii 5 ani?
• În ultimii cinci ani, subofiţerul a fost supus la cinci evaluări medicale periodice constând în examen clinic general.
Carevasăzică pompierul decedat la 48 de ani la Vrancea a fost văzut de medic în fiecare an. Probabil s-a repetat scenariul ridicol la care sunt supuși amărâții de pompieri anual: cică în luna in care își aniversează ziua de naștere, au o zi la dispoziție pentru evaluare medicală. Aceasta decurge cam așa: pompierul ajunge la medic. Acesta îl întreabă cum se simte, eventual îi ia o tensiune, îl bate pe umăr prietenește. Dacă e mare, îl liniștește că oricum nu sunt bani de investigații, dacă e normală, foarte bine, că și așa nu sunt bani pentru alte investigații. Urmează apoi "decernarea" semnăturii medicale sub egida "poți munci până crapi" și cu asta basta.
60% din pompieri au fost văzuți de medic în 5 ani. Analize? Doar dacă se impun!
3. La nivel naţional, care este situaţia evaluărilor medicale periodice pentru angajații inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă? În ultimii 5 ani câte astfel de evaluări medicale periodice au fost efectuate în rândul pompierilor?
Examenul medical periodic face parte din serviciile medicale profilactice prin care se asigură supravegherea sănătăţii lucrătorilor. Supravegherea sănătății lucrătorilor (activitățile specifice de medicina muncii) din cadrul unităților subordonate Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) este asigurată de medicii specialişti/primari de medicină a muncii din structurilor Direcţiei Medicale a MAI - DM (până la ocuparea funcţiilor de medic specialist de medicină a muncii, unele atribuţii în domeniul medicinii muncii sunt îndeplinite şi de medicii de unitate din structurile DM), potrivit cerinţelor art. 4 din Normele metodologice privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor din MAI, aprobate prin OMAI nr. 291/2011.
Examenul clinic general s-a făcut în proporţie estimată de 60 %, în timp ce examenele clinice și paraclinice și examenul indicat de către medicul specialist de medicina muncii se fac prin grija DM.
Finanțarea examenului medical periodic se face din fondurile special alocate de la bugetul de stat pentru această activitate, prin bugetele centrelor medicale / centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu (structuri din cadrul DM), potrivit reglementărilor legale.
4. De ce analize medicale gratuite beneficiază anual, în cadrul evaluării medicale periodice, conform legii, pompierii militari?
Analizele medicale gratuite de care beneficiază anual lucrătorii din cadrul serviciilor de urgenţă profesioniste sunt cele stabilite la art. 22 din HG nr. 355/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv (i) examenul clinic general și (ii) examenele clinice şi paraclinice şi examenul indicat de către medicul specialist de medicina muncii.
Ajutorul post-mortem
6. De ce fel de ajutor material beneficiază familia pompierului decedat?
Conform legislaţiei în vigoare, subofiţerul are dreptul la următoarele tipuri de ajutoare: - ajutorul prevăzut de art. 16 din Legea 47/2019; - ajutorul prevăzut de art.23, alin.3 din Legea 80/1995; - ajutorul prevăzut de art.91 din Legea 153/2017 (Anexa VI); Acestor ajutoare li se alătură drepturile cuvenite drept urmare a calităţii subofiţerului de membru cotizant în diferite asociaţii.
Asigurările de viață ale pompierilor - sau cât valorează viața unui pompier?
7. Ce demersuri ați efectuat şi care este stadiul acestora, în ce priveşte asigurările de viață și de sănătate pentru pompierii militari?
Prevederile Legii nr. 346/2002 Republicată privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale nu se aplică personalului militar în activitate, potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din lege. Protecţia socială a personalului unităților subordonate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență împotriva diminuării sau pierderii capacităţii de muncă şi decesului acestora ca urmare a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale este realizată în condițiile prevederilor art. 21 și art. 23 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare și/sau ale OMAI nr. 108/2014 privind măsurile de sprijin acordate personalului militar încadrat într-un grad de invaliditate sau clasat apt limitat pentru serviciul militar şi familiilor acestora, precum și familiilor personalului militar decedat.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 42 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, cu modificările și completările ulterioare, cadrele militare în activitate și militarii angajați pe bază de contract, pe timpul cât se află în incapacitate temporară de muncă, primesc soldele lunare şi celelalte drepturi băneşti avute.
În speranța că informațiile oferite vă sunt utile, vă asigurăm de întreaga deschidere şi disponibilitate la colaborare din partea specialiştilor noştri.
După cum lesne puteți constata, specialiștii IGSU o dau din colț în colț când vine vorba de asigurările de viață pentru pompierii militari. Iar inspectorul general, a cărui onor-semnătură am avut ocazia să o regăsim în sfârșit pe acest răspuns, în loc să ne răspundă concret despre demersurile efectuate de Domnia Sa în calitate de inspector general, se ascunde nevinovat după un nor de praf - ca acei nori lăsați în urmă de simpatica mașinuță de raliu - și ne povestește cum nu au pompierii drepturi de asigurări e viață că, deh, au destule facilități.
11. A ocupat postul de inspector general, sub poalele pesede, printr-un concurs care încalcă normele legale și cele de bun simț.
Un abuz de competența DNA: scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU
La data de 19 decembrie a.c., redacția noastră s-a adresat atât Ministerului Afacerilor Interne cât și Guvernului României solicitând răspuns la câteva întrebări referitoare la modul ilegal și abuziv în care este scos la concurs postul de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Le puteți vedea la finalul acestui articol.
Fișa postului prevede una, anunțul de concurs alta
Guvernul a declinat competența răspunsurilor celor din ministerul de resort și ne-a comunicat rapid, chiar a doua zi, acest fapt. Cei de la MAI însă, așa cum ne-am obișnuit, au profitat din plin de termenul legal prevăzut de Legea 544/2001 dar și de zilele libere ale perioadei de sărbători. NU, nu vă imaginați că au pierdut timpul, au fost mult prea preocupați să dreagă pocinogul cu postul scos la concurs fără a exista o fișă a postului. Așa că s-au dat peste cap pentru a fabrica peste noapte un Ordin de ministru care să aprobe fișa postului, și, probabil, o fișă a postului întocmită la foc automat de geniile din cadrul IGSU care nu au apucat să facă acest lucru de la reorganizarea instituției.
Ce a ieșit? Un pocinog și mai mare pentru că, stupoare, condițiile publicate în Monitorul Oficial nu sunt aceleași cu cele publicate în anunțul de concurs. Sau mai degrabă cele din anunț nu se regăsesc în fișa postului publicată în Monitor.
Deținerea autorizației ORNISS nu e obligatorie așa cum specifica anunțul pentru ocuparea postului de inspector general
Iată că, deși ministerul e în plin scandal al retragerii nemotivate a autorizațiilor ORNISS, reprezentanții MAI încă își mai permit să scoată posturi la concurs prezentând cerințe abuzive. Arătam într-unul din articolele noastre că una din condițiile eliminatorii ce se regăsea în textul anunțului pentru scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU, era "SĂ DEȚINĂ autorizație de acces la informații clasificate.
După sesizările noastre, căutând probabil s-o dreagă, ministrul Carmen Dan a aprobat printr-un ordin emis la data de, culmea, 20 decembrie a.c. - la 6 zile DUPĂ scoaterea postului la concurs, respectiv în ULTIMA ZI de depunere a cererilor de înscriere, o fișă a postului care prevede ca un candidat la această funcție "să dețină/să obțină" - ce diferență, Doamnă! - autorizație de acces la informații clasificate. O formulare lăudabilă și mai puțin abuzivă. Ce bine era dacă se regăsea și în textul anunțului de concurs. O fi fost o "scăpare" sau o prevedere menită să elimine din start eventuali candidați incomzi?
15 ani vechime în muncă din care 15 ani în MAI, vs 12 ani, din care minim 7 în MAI
Nici condițiile de vechime în muncă cerute în textului anunțului pentru scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU nu sunt conforme cu cele din fișa postului publicată în Monitorul Oficial. În textul anunțului se cereau 12 ani vechime în muncă din care minim 7 ani în MAI, în fișa postului aferentă funcției de inspector general se prevăd 15 ani vechime în muncă din care 15 ani în cadrul MAI.
Cam multe scăpări. Cam multe inadvertențe. Un haos creat fie intenționat, fie din prostie, dar care este, în mod cert, de competența Direcției Naționale Anticorupție. Este vorba de un post important, deblocat ca prin minune după ani, și scos la concurs pe repede înainte cu "omisiunile/scăpările"/ilegalitățile de rigoare.
Altă inadvertență: pregătirea de bază a candidatului la funcția de inspector general
În anunțul pentru scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU, candidatul trebuie să aibă ca pregătire de bază studii universitare militare sau civile în domenii precum matematică, științe ale naturii, științe inginerești și științe sociale. În textul aprobat de doamna Carmen Dan, se precizează fără echivoc ce pregătire de bază trebuie să aibă candidatul. Paleta studiilor universitare menționate aici este extrem de vastă (vezi foto): matematică, informatică, fizică, chimie, calculatoare, inginerie, drept, științe administrative, cibernetică, economie, finanțe, management etc..
Condițiile de concurs ilegale - un abuz
Luând în considerare cele arătate mai sus, la nivelul MAI se bate manșa abuzului în serviciu prin modalitatea ilegală, abuzivă și defectuoasă prin care s-a produs scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU. Postul a fost blocat ani la rând, fiind deblocat recent, și scos la concurs într-o situație haotică, cu cerințe neconforme cu legislația în vigoare.
Anunțul pentru scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU, a fost publicat la data de 14 decembrie a.c., pe siteul Ministerului Afacerilor Interne. Din moment ce fișa postului a fost aprobată abia la data de 20 decembrie, în baza cărei fișe a postului a fost scos postul la concurs?
Ordinul de ministru care aprobă această fișă nu abrogă un alt ordin de ministru existent pentru aprobarea fișei postului, deci, fie mai există o fișă a postului aprobată printr-un alt ordin de ministru care nu a fost abrogat, fie singura fișă a postului pentru funcția de inspector general este cea aprobată în 20 decembrie, dar atunci, în baza cărei fișe a postului a fost scos postul la concurs la data de 14 decembrie. Din câte cunoaștem, în România, legea penală mai blândă este singura care poate acționa retroactiv.
Întrebări fără răspuns. Și totuși, cine răspunde pentru situația creată? Cum își permite MAI să scoată la concurs un post și abia apoi să fie fabricată/aprobată fișa postului? Cum își permite MAI să scoată la concurs un post ale cărui cerințe din anunț sunt diferite de cele ale fișei postului aprobate de ministru?
Având în vedere că este vorba de un concurs organizat pentru ocuparea unei funcții de conducere a unei insituții militare prin care se derulează de câțiva ani, în cadrul programelor de dotare cu tehnică modernă atât a IGSU dar și a altor structuri ale MAI și chiar ale Ministerului Sănătății, sume mari de bani în vederea diverselor achiziții publice, considerăm că astfel de "greșeli" (DACĂ sunt greșeli) ca cele arătate mai sus sunt inadmisibile. Modul în care este organizat acest concurs este din start abuziv. Singurii competenți să facă lumină în acest caz sunt procurorii DNA.
Întrebările incomode ale Agendei Pompierului care au stârnit agitație în MAI și IGSU
"Către,
Ministerul Afacerilor Interne,
Subsemnata, Ioana Anamaria Ungur, redactor-șef al revistei Agenda Pompierului, prin prezenta vă solicităm respectuos să ne răspundeți la câteva întrebări referitoare la scoaterea la concurs a postului de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență:
1 - HG nr. 1490 din 9 septembrie 2004, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă prevede la articolul 14, aliniatul 1: Conducerea Inspectoratului General se exercită de către inspectorul general, NUMIT prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor interne. În baza cărui act normativ acest post este scos la concurs având în vedere că legea prevede NUMIREA inspectorului general de către premier?
2 - În anul 2011, prin Decizia nr. 68/2011 privind numirea domnului Lucaciu Marcel-Sorin în funcția de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, inspectorul general era NUMIT. Vă rugăm să ne comunicați ce articole de lege au fost modificate, astfel încât în prezent, inspectorul general nu poate fi numit ci trebuie să susțină un concurs în prealabil.
3 - În baza cărui act normativ este Ministerul Afacerilor Interne abilitat să organizeze concursul pentru ocuparea unui post pentru care Premierul efectuează numirea?
4 - Legea nr.121 din 16 octombrie 1996, privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari, lege în vigoare, neabrogată, prevede la articolul 4, aliniatul (3): Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari este condus de un OFIȚER DE POMPIERI, în calitate de comandant al Corpului Pompierilor Militari.
Indicați actul normativ care permite exercitarea conducerii IGSU de un ofițer de la altă Armă, având în vedere că, inclusiv Statutul cadrelor militare-Legea 80/1995 la Articolul 84 prevede: ”(1)Trecerea ofițerilor, maiștrilor militari și subofițerilor DINTR-O ARMĂ, serviciu sau specialitate militară ÎN ALTA se poate efectua, în raport cu nevoile armatei, DUPĂ OBȚINEREA UNEI PREGĂTIRI CORESPUNZĂTOARE, prin una dintre următoarele forme: a)absolvirea, cu diplomă de licență, a unei academii militare sau a unei instituții civile de învățământ superior CU PROFIL CORESPUNZĂTOR ARMELOR, serviciilor și SPECIALITĂȚILOR MILITARE necesare armatei ori a unor instituții militare de învățământ pentru formarea ofițerilor, de către cei care nu au avut studii de acest nivel; b)absolvirea unui curs de perfecționare a pregătirii sau de specializare cu durata de minimum 3 luni, urmată de un stagiu practic neîntrerupt de cel puțin 2 ani în noua armă, serviciu sau specialitate militară, pe timpul căruia să fi fost apreciați cu calificativul cel puțin "bun".”
De ce aceste prevederi din Legea 80 nu se regăsesc în condițiile eliminatorii de concurs?
5 - În prezent, dar și în perioada 2016-2017, IGSU a fost condus de un ofițer aparținând altei Arme decât Arma Pompieri. Vă rugăm să ne comunicați actul normativ care permite unui ministru al afacerilor interne să își asume a propune premierului spre numire/împuternicire, în funcția de inspector geneal al IGSU, ofițeri care nu aparțin Armei Pompieri așa cum prevede legislația în vigoare.
6 - Care este actul normativ care prevede obligativitatea deținerii de către candidați a unei autorizații de acces la informații clasificate. Această condiție este discriminatorie pentru cei care doresc să se înscrie dar au autorizația expirată sau sunt în evaluare, dat fiind faptul că un proces de validare sau revalidare poate dura luni de zile.
7 - Vă rugăm să ne comunicați numărul și data Ordinului de Ministru prin care fiișele postului pentru inspector general, prim-adjunct inspector general si adjunct inspector general al IGSU au fost aprobate, conform prevederilor HG 606/2016 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, precum și a Hotărârii Guvernului nr. 1.492/2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste.
Actul normativ menționat mai sus prevede la articolul 12 că "Atribuțiile specifice structurilor din cadrul Inspectoratului General și fișele posturilor personalului din conducerea acestuia se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne."
Am solicitat și IGSU fișa postului pentru funcția de inspector general dar și ordinul de ministru care o aprobă. Nu s-a grăbit nimeni să răspundă. Nici nu avea ce. Răspunsul l-am găsit în Monitorul Oficial. Dar nu lămurește situația. Dimpotrivă. Naște noi întrebări incomode despre ilegalitățile din sistem.
Se caută inspector general! Sau ministrul Carmen Dan l-a găsit deja?
Lume, lume, în premieră, postul de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență este scos de MAI la concurs! După ani în care acesta a fost blocat, politicienii par a fi găsit inspectorul general, sau măcar candidatul potrivit: obedient, bun executant al ordinelor, ne-sindicalist (a se citi cât mai departe de interesele sclavilor pompieri).
Legea spune că inspectorul general este NUMIT de primul ministru
De ce spuneam că politicienii par a fi găsit comandantul "perfect" pentru pompieri? Deoarece nimeni nu are tupeul de a ignora legea așa cum o fac politicienii, în general. În acest caz, legea, adică HG nr. 1490 din 9 septembrie 2004, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă prevede la articolul 14, aliniatul 1: Conducerea Inspectoratului General se exercită de către inspectorul general, NUMIT prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor interne.
De ce scoate MAI la concurs un post pe care ocupantul e NUMIT de premier? Poate mințile luminate din minister pot să ne dea vreo explicație. Dacă se poate, în conformitate cu legea, nu paralelă cu ea.
Legea spune că inspectorul general trebuie să fie OFIȚER DE POMPIERI
Și tot Legea, bat-o vina, de data aceasta Legea nr.121 din 16 octombrie 1996, privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari, lege ORGANICĂ, ADOPTATĂ și NEABROGATĂ, deci, PRODUCÂND EFECTE JURIDICE, spune cam așa: la articolul 4, aliniatul (3): Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari este condus de un OFIȚER DE POMPIERI, în calitate de comandant al Corpului Pompierilor Militari
Carevasăzică ofițer de pompieri, ai? Și atunci cum se face că mințile ascuțite din minister au batojcorit legea și au umilit pompierii împuternicind la comanda IGSU un ofițer de jandarmi, mai apoi unul de radiolocație adoptat de Protecția Civilă?
Condiții de concurs cu iz de abuz
Una din condițiile eliminatorii pentru candidații la funcția de șef suprem al pompierilor este "să dețină autorizație de acces la informații clasificate". Interesantă condiție, în plin scandal al autorizațiilor retrase sau respinse în cadrul MAI, fără justificare. O condiție exprimată sub o formă discriminatorie și cu iz de abuz.
Candidatul este obligat să DEȚINĂ AUTORIZAȚIE DE ACCES LA INFORMAȚII CLASIFICATE. Deci, obligatoriu, să fie trecut de procedura de validare sau revalidare? De ce? Urmărește cineva să elimine inspectorii șefi care ar tinde prea sus și cărora poate le-a expirat autorizația și sunt în revalidare? Să luăm un exemplu: inspectorul șef X, cu autorizația expirată recent, aflat în procedura de reobținere a avizului ORNISS, dorește să se înscrie la concurs. Nu poate pentru că nu deține o autorizație valabilă. Pentru că procedura NU s-a finalizat ÎNCĂ. Nu miroase a abuz? De ce să îi fie îngrădit accesul unui candidat? Este condiția menită să curețe drumul vreunui favorit? Își permite MAI "scăpări" în formularea condițiilor de concurs? Sau nu mai e un secret faptul că autorizațiile ORNISS servesc ministrului de resort pentru a elimina personaje incomode?
Pompierii militari, 10 luni cu împuternicit
Din februarie, împuternicit la cârma pompierilor este generalul Dan Paul Iamandi. Personaj carismatic intrat în grațiile ministrului de interne Carmen Dan dar și ale șefului DSU, atotcunoscătorul Raed Arafat. Drept e că nici nu prea avea când să își supere stăpânii. Este primul inspector general demn de titlul de inspector general la fără frecvență, care în 10 luni de mandat a bifat câteva competiții de raliu, ba, chiar și un concediu legal de odihnă, un ordin care taie plata orelor suplimentare etc.. Zilele libere/plecările din București, nu puține la număr,(desigur dacă îl comparăm cu predecesorii săi din provincie care abia dacă apucau să-și vadă familia la câteva luni), ale distinsului ofițer au căzut în așa fel încât încât onor inspectorul general a "ratat" întâlnirile cu Generalul Iarnă, codurile portocalii de zăpadă de la începutul acestui an, dar umblă vorba că nici cu ultimele nu ar fi dat piept. A mai "ratat" mitingul sensibil din 10 august, referendumul - care a decimat forțele operative. L-am remarcat însă în timpul mega exercițiului de simulare de cutremur și, nu în ultimul rând, distins cu prilejul Centenarului cu placheta de Onoare a MAI, probabil, pentru eficiența dovedită. E drept, lucrurile au mers strună în IGSU în mandatul său, chiar și în absența domniei sale.
Ghici, cine vine la concurs?
Grea întrebare! Răspunsul parcă, parcă, l-am bănui.
Așteptăm cu nerăbdare să vedem lista participanților la concurs. Listă care poate conține mai multe nume, sau doar unul. Excludem varianta ca ea să rămână goală întrucât nicio astfel de mișcare - deblocarea unui post după ani, nu se petrece "întâmplător" în ministerul condus de Carmen Dan.
Cine are curajul să preia definitiv frâiele Inspectoratului General pentru Situații de Urgență? Generalul Dan Paul Iamandi? Vreun inspector șef curajos și cu chef de muncă din țară?
Cel mai "pe lege" candidat, adică și cu experiență dar și ofițer de pompieri, ar fi șeful Centrului Operațional Național, colonelul Cristian Radu. Omul de bază al multor inspectori generali, lipit de IGSU, muncitor până la epuizare și omniprezent. Umblă vorba însă că dumnealui nu își dorește această funcție. Deh, o fi văzut multe! Gurile rele, sau realiste, spun că ar fi rămas cam singurul curajos care să își asume luarea de decizii în ce privește bunul mers al IGSU. De altfel, nu știm cum, dar reușește să fie la comanda IGSU de fiecare dată când în țară e greu. În plus, convocări, conferințe, exerciții, evenimente din viața pompierilor, ședințe, îl au sub "lumina reflectoarelor".
Un alt candidat ar putea fi, de bună seamă, actualul inspector general. Rămâne de văzut cine mai are curajul să se înscrie la acest concurs. Firește, dacă a trecut de verificările cerberului DGPI, deținând deja autorizație ORNISS. Sîc!
Incendiul de la Colectiv nu i-a lecuit pe cei din MAI! Inspector general "recrutat" în condiții inexistente în fișa postului!
Anul 2019 se anunță a fi unul fierbinte pentru pompierii militari. Ministerul Afacerilor Interne bate manșa instaurării unui comandant de pompieri după criterii cameleonice, subordonat nemijlocit, șefului DSU. Astfel, noul inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență va trebui sa facă față prevederilor a două fișe ale postului: una în baza căreia au fost recrutați candidații (nu știm dacă aceasta există, probabil că nu) și una oficială, legală, apărută în Monitorul Oficial, dar neconformă cu prima.
IGSU susține că fișa postului e cea publicată în Monitorul Oficial la 28 decembrie 2018
Redacția Revistei Agenda Pompierului a solicitat IGSU, la data de 19 decembrie 2018, un exemplar din fișa postului pentru fiecare din posturile din conducerea IGSU. Răspunsul a sosit, oarecum în termenul legal de 10 zile calendaristice (Legea 544 nu face referire la zile lucrătoare), noi însă suntem indulgenți și de bună credință și ținând cont de perioada sărbătorilor de iarnă, bune și 14 zile în loc de 10. În plus, înțelegem că șefilor din minister ai celor din IGSU le-a luat nițel timp să fabrice o fișă a postului și să o publice în Monitorul Oficial doar ca să ne închidă gura. Dacă erau și atenți la cum o "fabricau", poate chiar reușeau să ne reducă la tăcere.
Iată ce spun cei de la IGSU: "Pentru a veni în întâmpinarea solicitării dumneavoastră de informații de interes public, înregistrată de instituția noastră cu nr. 52091/20.12.2018, vă comunicăm faptul că fișele de post ale personalului din conducerea IGSU se regăsesc în anexele Ordinului ministrului nr. 150 din 20 decembrie 2018 pentru aprobarea atribuțiilor specifice structurilor din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, precum și a fișelor posturilor personalului din conducerea acestuia.
Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1108 din 28.12.2018 și poate fi consultat pe adresa oficială: http://www.monitoruloficial.ro/article--...-339.html.
Mulţumindu-vă pentru interesul acordat aspectelor regăsite în sfera de competenţă a instituţiei noastre, vă asigurăm de întreaga noastră transparență și disponibilitate."
Deci, nu există altă fișă post pentru inspector general decât cea publicată în 28 decembrie în Monitor. Totuși, de unde au răsărit criteriile după care au fost recrutați candidații la funcția de inspector general???
Alba-neagra cu fișa postului
Fișa postului e un subiect sensibil pentru IGSU și nu de acum, ci de imediat după incendiul de la Colectiv. La vremea aceea, redacția noastră, a adresat IGSU aceeași solicitare. Îndrăzneam să întrebăm, pentru cetățeanul de rând, ce criterii trebuie să îndeplinească un comandant al pompierilor - omul care ar conduce, la nevoie, o intervenție de gen Colectiv?
Răspunsul a fost însă halucinant: fișele postului pentru comanda IGSU erau "secrete". În răspuns era citat aproape în întregime capitolul referitor la Fișa Postului din Ordinului 665 dar au scăpat, deloc întâmplător, ultimul paragraf. Cel care prevede SCURT, CLAR ȘI CONCIS că FIȘA POSTULUI ARE CARACTER NESECRET. Ca să vezi! Când ceva nu există, ca să nu-ți superi șefii din minster, poți minți cu tupeu într-un răspuns adresat presei.
Detalii, găsiți aici: După Colectiv, fișele posturilor aferente funcțiilor de conducere din cadrul inspectoratelor de pompieri au devenit "secrete"!.
Partea bună este că azi, fișa postului omului care răspunde cu funcția sau cu libertatea în cazul unui incendiu gen Colectiv, nu mai e secretă! Partea proastă e că e fabricată peste noapte și cusută cu ață... "roșie".
Au cei din MAI bunul simț să-și recunoască greșeala și să anuleze concursul, sau duc până la capăt această acțiune ilegală cu iz de abuz?
Desigur, la întrebările trimise de noi, acum 15 zile, pe tema condițiilor de selecție a candidaților publicate în anunțul pentru scoaterea la concurs a postului de inspector general al IGSU, MAI nu a răspuns. Și nici nu am fost notificați că nu vom primi răspuns, dar nici că "ticluirea" răspunsului durează mai mult de 10 zile CALENDARISTICE, așa cum prevede Legea 544/2001. Deh, înțelegem și noi că cei de la MAI se mișcă mai greu după sărbători sau poate s-au pierdut în multele întrebări justificate pe care Agenda Pompierului le-a înaintat în ultima perioadă.
Sau poate pur și simplu trag de timp mergând pe ideea, câinii latră, ursul trece? Disperare mare cu acest concurs! Oare de ce?
Între timp, în loc de răspuns la întrebările noastre, a apărut fișa postului pentru inspector general. Având cu totul alte cerințe decât cele publicate în anunțul de concurs!!!! Având în vedere că prevederile fișei postului stau la baza recrutării candidaților pentru un astfel de post, am remis MAI alte întrebări:
"Având în vedere că postul de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a fost scos la concurs în data de 14 decembrie 2018 dar fișa postului a fost aprobată prin ordin de ministru abia la data de 20 decembrie, în ultima zi de înscriere a candidaților, vă rugăm să precizați în baza cărei fișe a postului a fost scos la concurs acest post? Din ce an datează această fișă, dacă ea există și numărul ordinului de ministru prin care a fost aprobată."
"Dacă există o altă fișă a postului, decât cea apropată de ministrul de resort la data de 20 decembrie 2018, din ce motiv ați recurs la modificarea acesteia după scoaterea postului la concurs?"
"Având în vedere că cerințele din fișa postului de inspector general publicată în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie nu sunt aceleași cu condițiile prevăzute în anunțul de concurs publicat la data de 14 decembrie, veți recurge la anularea acestui concurs de ocupare a postului de inspector general al IGSU?"
Poate măcar la acestea apucați să răspundeți, stimați reprezentanți ai MAI...
Arafat - "capo di tutti capi"
Din toată povestea asta cel mai bine iese Raed Arafat! Medicul a reușit să-și supună oficial șeful IGSU, principala atribuțiune de serviciu a acestuia - conform fișei postului - fiind subordonarea nemijlocită față de șeful DSU. Desigur, mai are de lămurit problema cu funcția de președinte al consiliului director al Fundației pentru SMURD, dar în rest, toate bune. Un soi de șef absolut al pompierilor care vor munci în continuare, dacă se poate fără bani pentru orele suplimentare, pentru gloria fondatorului SMURD.
Umblă vorba că dr. Raed Arafat ar fi președintele comisiei de concurs care evaluează candidații la funcția de inspector general. Probabil așa poate alege mai bine următorul șef de pompieri care va da ordin militarilor pompieri să iasă în spațiul public "cerșind" cetățenilor României 2% pentru Fundația pentru SMURD. Sună cunoscut? Nu comentăm. Legal, ilegal? Corect sau nu?
Deh... șef de fundație care face bani pe seama pompierilor își subordonează, NU COORDONEAZĂ, în calitate de șef al unei structuri fără personalitate juridcă - DSU, inspectorul general, ordonator secundar de credite al IGSU. Sic!
Și totuși... Colectiv! Chiar nu mai avem rușine?
Sunt mai bine de 3 ani de la Colectiv. Rănile nu s-au închis. Nici ale celor vii, nici ale familiilor celor morți. Ministerul Afacerilor Interne încă sfidează momentul Colectiv.
Altfel nu ne putem explica de ce șeful IGSU - o instituție cu rol primordial în cazul unei asemena tragedii - urmează să fie ales după criterii cameleonice care-și schimbă culoarea de la anunțul de concurs la fișa postului din Monitor. După Colectiv, cineva, ascundea fișele posturilor pentru coamnda IGSU. Azi, fișa postului prevede una, cerințele din anunțul de concurs alta. Ce faceți, domnilor? Dacă a fost o "scăpare", anulați concursul, recunoașteți-vă cu demnitate vina, și reorganizați competiția, LEGAL.
IGSU nu este fieful nimănui, nici al unui ministru și nici al unui secretar de stat. Este o instituție în care oamenii au încredere. Pompierii sunt cei mai iubiți militari ai României, oamenii în care populația are cea mai mare încredere, cei care la Colectiv au fost în linia întâi.
Dacă îi respectați, respectați legea! Măcar atunci când încălcarea ei se vede din avion. Sau din elicopterul... SMURD.
Agenda Pompierului a solicitat MAI detalii despre activitatea Comisiilor de Analiză care au întocmit fișele postului pentru inspector general al IGSU
Având în vedere ultimele răspunsuri primite din partea ministerului de resort, care atestă că fișa postului a fost schimbată DUPĂ declanșarea procedurii de concurs, redacția noastră a trimis Ministerului Afacerilor Interne, ieri, miercuri, 16 ianuarie 2019, o nouă adresă solicitând punerea la dispoziția noastră și implicit a cititorilor, a câteva documente:
O copie după fișa postului de inspector general al IGSU, nr. 100774 din 18.04.2016.
Ordinul de ministru în baza căruia s-a constituit conform legii Comisia de Analliză pentru întocmirea fișei postului pentru funcția de inspector general al IGSU, nr. 100774 din 18.04.2016. (număr ordin, dată și conținutul/textul acestui ordin).
Numărul și data fiecărui proces verbal întocmit de Comisia de Analiză pe perioadă procesului de analiză/întocmire a fișei postului nr. 100774 din 18.04.2016.
Ordinul de ministru în baza căruia s-a constituit conform legii Comisia de Analliză pentru întocmirea fișei postului pentru funcția de inspector general al IGSU, fișă publicată în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2018. (număr ordin, dată și conținutul/textul acestui ordin).
Numărul și data fiecărui proces verbal întocmit de Comisia de Analiză pe perioadă procesului de analiză/întocmire a fișei postului de inspector general al IGSU publicate în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2018.
Sperăm ca măcar de această dată reprezentanții ministerului de resort să aibă decența de a comunica scurt, clar și concis cele solicitate, răspunzând punctual, fără a se simți obligați să redacteze compuneri alambicate și haotice în speranța că ne vom mulțumi cu citate preluate de prin legi și legate frumos cu aceeași ață roșie.
MAI face blat cu Arafat pentru comanda pompierilor: postul de inspector general scos la concurs cu o fișă a postului FĂRĂ VALOARE JURIDICĂ!
La data de 14 decembrie 2018, Ministerul Afacerilor Interne a scos la concurs postul de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Încă din data de 17 decembrie 2018, redacția noastră a publicat un material care atrăgea atenția asupra unor aspecte cel puțin "dubioase" cuprinse în anunțul de concurs. De altfel, la data de 19 decembrie 2018, respectiv la data de 3 ianuarie 2019, am adresat ministerului de resort câteva întrebări legate de fișa postului în baza căreia a fost scos la concurs portofoliul de șef suprem al pompierilor.
Nu ne luați de proști, domnilor!
Realizând că de fapt nu au o fișă a postului valabilă, cei din MAI au dat-o de gard inventând la finalul anului 2018, în procedură e urgență, o fișă a postului pentru inspectorul general al IGSU, pe care au și publicat-o în tăcere în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2018, cu ordinul de ministru care să o aprobe, aferent. Mai conta că prevederile acesteia erau cu totul și cu totul altele decât cele pe baza cărora au fost recrutați candidații la concurs? La nivelul MAI, nu! Așa că lucrurile au mers mai departe, disperarea de a pune o marionetă la cârma pompierilor atingând cote alarmante.
Onorabil era ca, cei care au greșit să își recunoască greșeala și să demareze sistarea procedurii de concurs câtă vreme acesta se desfășura pe o bază ilegală. Cei din MAI însă, au ținut să își asume eroarea, ba, mai mult, au considerat că dacă trimit presei un răspuns alambicat, ne vor pierde în prea multe detalii și nu vom observa esența: concursul este organizat în baza unei fișe a postului ce nu mai are de mult valoare juridică, dintr-un motiv simplu: ea datează dinainte de reorganizarea IGSU. Și cei din MAI scriu asta negru pe alb. Nu ne luați de proști, domnilor!
MAI: Anunțul de concurs - elaborat în baza unei fișe a postului din 18 aprilie 2016!!!
În răspunsul lor, reprezentanții ministerului atestă singuri: "Anunţul referitor la organizarea şi desfăşurarea concursului privind ocuparea postului vacant de inspector general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă a fost elaborat şi aprobat având drept fundament fişa postului aferentă funcţiei mai sus menţionate, înregistrată cu nr. 100774 din 18.04.2016."
Deci, recunoașteți? Cinste vouă, iubiți conducători! Una a fost fișa postului la publicarea anunțului de concurs, adică pe 14 decembrie 2018, și alta e fișa postului din Monitorul Oficial, aprobată de ministrul de resort la 20 decembrie 2018, adică la 6 zile DUPĂ demararea procedurii de concurs, respectiv în ziua în care se finaliza înscrierea candidaților.
Foarte interesant că și acea fișă a postului a fost elaborată tot după ce Agenda Pompierului a dezvăluit josniciile la care se dădeau la vremea aceea "specialiștii" în resurse umane ai IGSU, mințind cu nerușinare într-un răspuns adresat redacției noastre că fișele posturilor pentru comanda IGSU sunt secrete. Detalii, aici: După Colectiv, fișele posturilor aferente funcțiilor de conducere din cadrul inspectoratelor de pompieri au devenit "secrete"!. Urmărind materialul veți constata că la data de 31 martie 2016, noi am solicitat IGSU fișele posturilor pentru comanda IGSU. La data de 15 aprilie am primit rușinosul răspuns - un militar are ONOARE și NU MINTE - iar acum, aflăm, de la MAI, că pe 18 aprilie "s-a fabricat" o fișă a postului.
Nu ne-am dorit niciodată să funcționăm pe post de "jandarm/baubau" pentru mai marii pompierilor fie ei din IGSU sau din minister, dar, ne bucurăm dacă prin întrebările noastre reușim, pentru binele lor, să îi determinăm să respecte legea.
MAI "a uitat" de reorganizarea IGSU
În răspunsul MAI se arată:
"Potrivit dispoziţiilor art. 12 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1490/2004 (în forma aflată în vigoare la data întocmirii fişei postului mai sus menţionată), „atribuţiile specifice fiecărei structuri din cadrul Inspectoratului General şi ale personalului se stabilesc, în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentului regulament, de către şefii acestora şi se aprobă conform competenţelor.”
Exact!
"În acest context, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (4) din Ordinul m.i.r.a. nr. 665/2008, cu modificările şi completările ulterioare, act normativ în vigoare la data întocmirii respectivei fişe de post „Responsabilitatea întocmirii şi modificării/completării fişei postului revine şefului nemijlocit al titularului postului pentru care se întocmeşte fişa respectivă”. Facem precizarea că, anterior intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 606/2016 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, precum și a Hotărârii Guvernului 1.492/2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste, nu exista obligativitatea aprobării prin ordin de ministru a fișelor de post din comanda IGSU, acestea fiind elaborate conform procedurilor în vigoare la acea dată.
Astfel, din cele sus menționate, se poate observa faptul că, la momentul întocmirii fişei postului, nu era prevăzută obligativitatea aprobării acesteia prin ordin al ministrului afacerilor interne."
Incontestabil, într-adevăr la data de 18 aprilie 2016, fișa postului de inspector general nu trebuia aprobată prin ordin de ministru. Dar... după data de 1 septembrie 2016, după reorganizarea IGSU? Totuși, așa cum arată MAI, la data respectivă, inspectorul general avea un șef nemijlocit, probabil ministrul de resort, care avea obligativitatea de a modifica/completa fișa de post - document depășit de noua situație generată de reorganizarea insituției. Și nu a făcut-o. Nu în 30 de zile, nici măcar în 2 ani.
"Începând cu data de 01.09.2016, prin Hotărârea Guvernului nr. 606 din 29.08.2016, art. 12 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1490/2004, a fost modificat în sensul că atribuţiile specifice structurilor din cadrul Inspectoratului General şi fişele posturilor personalului din conducerea acestuia se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne."
Bingo, onorabili domni din minister! Doar că hotărârea la care faceți referire, mai modifică ceva: organigrama IGSU. Vă aduceți aminte? Reorganizarea IGSU de după "Colectiv"? Și această reorganizare aducea schimbări interesante în fișele postului pentru funcțiile din comanda IGSU. Dacă bine ne aducem aminte, se înființau noi direcții, servicii, se desființau altele, trecea prevenirea din subordinea directă a inspectorului general în subordinea primului-adjunct al inspectorului general și multe alte asemenea "nimicuri" care lăsau fișa postului de la data de 18 aprilie 2016, mult în urmă și cereau, conform a ceea ce singuri ați scris în răspunsul trimis nouă, o fișă a postului modificată, adaptată legislației și noii structuri, aprobată de ministrul de resort. Ori, dumneavoastră v-ați adus aminte de asta abia după 2 ani și, ceea ce e și mai rău, DUPĂ SCOATEREA LA CONCURS A POSTULUI DE INSPECTOR GENERAL.
Carevasăzică după reorganizarea IGSU, fișele posturilor comenzii IGSU trebuiau aprobate odată cu Regulamentul de Organizare și Funcționare al unității în discuție. În speță, pentru IGSU exista un astfel de regulament prin hotărâre de Guvern. Deci, pasul următor ar fi fost ca fișa postului pentru inspector general să fie elaborată la nivel de minister. Exact din motivul amintit de Domniile Voastre: "art. 12 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1490/2004, a fost modificat în sensul că atribuţiile specifice structurilor din cadrul Inspectoratului General şi fişele posturilor personalului din conducerea acestuia se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne".
Pe cale de consecință, în termen de 30 de zile fișele de post și atribuțiile IGSU trebuiau aprobate prin ordin de ministru. Doar o Hotărâre de Guvern este superioară unui Ordin de Ministru, nu-i așa?
Fișa postului din aprilie 2016 nu mai avea valoare juridică în 2018
Doar că simpaticii reprezentanți ai ministerului de resort, mari amatori ai jocului de-a ala-bala-portocala cu prevederile legale, preocupați probabil de alte inadvertențe legislative, ca de exemplu neplata orelor suplimentare față de pompieri, au "uitat" să elaboreze fișa postului pentru inspector general al IGSU. Și au uitat și că nicio fișă anterioară lunii sptembrie 2016, nu subzistă obligației prevăzute de HG 606/2016. Astfel că, fișa postului din aprilie 2016 era "depășită" de două ori în momentul organizării pe fundamentul ei a concursului pentru ocuparea postului de inspector general al IGSU: o dată pentru că era neconformă cu noua organigramă a IGSU și încă o dată pentru că nu era aprobată de ministru. În plus, după apariția noii fișe a postului, în decembrie 2018, ea NU MAI ARE VALOARE JURIDICĂ. Iar concursul organizat în baza ei este ilegal
MAI recunoaște că un candidat nu e obligat să dețină autorizație ORNISS
Printre altele, în răspunsul adresat redacției noastre, MAI recunoaște că, în pofida celor stipulate în anunțul de concurs, candidatul la funcția de inspector general al IGSU nu este obligat să dețină autorizație de acces la informații clasificate.
"Potrivit cap. B – Cerințele postului, pct. 3.4 – Autorizații speciale pentru îndeplinirea atribuțiilor din Anexa nr. 2 la Ordinul m.a.i. nr. 150/20187, titularul postului de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență trebuie să dețină/să obțină autorizație/certificat de acces la informații clasificate secrete de stat, nivel Strict Secret de Importanță Deosebită, NATO SECRET și SECRET UE, după încadrare.
În context, menționăm că, potrivit art. 57 alin. (9) din Anexa nr. 3 la Ordinul m.a.i. nr. 177/2016, dacă pentru ocuparea unor posturi vacante este necesară obţinerea unor avize/autorizaţii speciale pentru exercitarea atribuţiilor, iar acestea nu se obţin ulterior numirii în funcţie, cadrul militar este eliberat din funcţie şi pus la dispoziţie în condiţiile legii." - spun hotărât cei de la minister.
Și atunci de ce în anunț ați scris altceva, domnilor? Anunțul de scoatere la concurs a postului de inspector general al IGSU prevede imperativ ca cei care doresc să candideze să dețină autorizație de acces la informații clasificate.
În loc de concluzii: ce se ascunde în spatele acestui blat rușinos?
Reținem punctual, câteva aspecte:
MAI întocmește fișa postului de inspector general, o dată la 18 aprilie 2016, și o dată la 20 decembrie 2018, de fiecare dată, sub presiunea publicației noastre. De două ori, același scenariu, ceea ce ne duce cu gândul că inexistența documentului sau neactualizarea lui este o acțiune premeditată.
După reorganizarea IGSU - septembrie 2016 - ocupanții împuterniciți ai scaunului de inspector general nu au mai avut o fișă a postului reală în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
MAI știe că în conformitate cu HG 606/2016 fișa postului pentru inspector general trebuie aprobată de ministru, dar cu toate acestea nu a recurs la acest demers de mai bine de 2 ani.
Concursul pentru ocuparea postului de inspector general nu are la bază o fișă a postului în conformitate cu noua organigramă a IGSU.
Cerințele din anunțul de concurs, întemeiat pe o fișă a postului de dinainte de reorganizarea IGSU, nu corespund cu cerințele din fișa postului întocmită la 6 zile după demararea procedurii de concurs, și publicată în Monitorul Oficial.
Conform normelor de drept, în momentul aprobării noii fișe a postului, fișa veche nu mai are valoare juridică.
Președintele Comisiei de concurs, dr. Raed Arafat, subscrie situației. La fel și ceilalți membri ai comisiei, cel puțin unul din ei, fiind militar.
În ciuda sesizărilor noastre, reprezentanții ministerului nu anulează concursul pentru ocuparea postului de inspector general ci duc mai departe situația ilegală creată cu intenție sau din neștiință.
De ce atâta înverșunare și de ce atâta grabă? Cine are de câștigat de aici? Cine cu cine a bătut palma într-un blat rușinos care are ca miză comanda IGSU? Un "beneficiar" direct al acestei situații, ar fi secretarul de stat Raed Arafat care devine, odată cu noua fișă a postului șeful nemijlocit al comandantului pompierilor și în caz că cel aflat în grații acum va ieși la pensie sau va abandona, sau va deveni indezirabil, va avea onoarea, să hotărască singur condițiile pe care un potențial inspector general trebuie să le îndeplinească, conform fișei postului.
Alții ar fi cei din minister, care în curând se vor confrunta cu un val de alegeri electorale, pe timpul al căror scrutin vor avea nevoie, de bună seamă de pompieri, și, desigur de un comandant care să execute fără sa discute, fără să ridice probleme acute ale Armei și dacă se poate să fie chiar la raliu când capacitatea operațională a IGSU este decimată de nevoile secțiilor de votare. Vezi momentul Referendumului pentru familie. În plus, cine își dorește un comandant care să vină în fața Direcției Generale Financiare cu jalba orelor neplătite propriilor oameni? Si ar mai fi, dar, deocamdată, ne oprim aici.
Desigur, așteptăm poziția ministerului. Dar, vă rugăm respectuos, nu ne luați de proști!
"Foc . O stivă de replici uscate, plus cuvântul scânteie."
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 29-11-2020 07:14 AM de Homefire News.)
|
|
29-11-2020 07:10 AM |
|
Thanks given by: | |
|
{myadvertisements[zone_3]}
Mesaje în acest subiect |
RE: Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU) - Homefire News - 29-11-2020 07:10 AM
|
|
Bine ai venit, Vizitator! |
Trebuie să vă înregistraţi înainte să postaţi aici.
|
Sustinem | |
|
|